Nästa artikel
Coventry Climax hade kraft till alla
Reportage

Coventry Climax hade kraft till alla

Publicerad Igår 14:30
Brittiska motortillverkaren Coventry Climax ökade tempot hos Lotus men deras kraftpaket fanns framför allt i helt andra fordon...

Nu har det väl blivit snurrigt ändå! Eller...? Även om den här scenen aldrig utspelats i verkliga livet så finns det en tydlig koppling mellan brandsprutan, gaffeltrucken och formelbilen. Coventry Climax hade djupt rotade rötter som motortillverkare men i trettio- och fyrtiotalens svåra ekonomi höll man igång med brandutrustning och materialhanteringsfordon bland annat för att hålla näsan ovanför vattenytan.

Coventry Climax annons från 1968 visar på företagets bredd illustrerad på ett oväntat sätt.

Att företaget fick sådana framgångar som tillverkare av motorer till bilar är egentligen inte konstigt; Coventry Climax anor i gebitet gick tillbaka till 1903. Men erfarenheterna från stationära motorer med krav på hög effekt ur lätta motorer som tålde att köras hårt från start gick att använda på andra områden och gjorde att bil- och racingvärlden fick upp ögonen för Coventry Climax. Lotus blev en stor kund, både till racingbilar och gatregistrerade GT-vagnar.

Motortillverkaren hade stora erfarenheter av motorer som snabbt behövde komma upp i varv och ligga på max länge i stationära produkter som brandsprutor. Funkar fint även i en Lotus. Foto: Simon Hamelius
Lotus Elite är både lätt i vikt och i steget – Coventry Climax varvvilliga själv passar som hand i handske i bilen. Foto: Simon Hamelius

Klassiker 1.2025 med Kalender 2025

Kalender på köpet!


Ur innehållet:

Ögonblicket Göteborg 1960
En komplett sportaffär i hörnläge – en framgång grundad på god fysik och Lokets sportsliga framgångar. 

Lotus Elite 1962
Tekniskt vågad och underskönt formgiven – varför köpte inte fler Lotus första GT-vagn?

Klassikervärlden Dyrt att skrota bilen
Vill du bli av med en bil som du plockat lite delar från? Det kan bli dyrare än du tror att lämna in den för skrotning.

Automobilia Fyrhjulsdrivet
Lockelsen med att kunna utforska jordklotets vita fläckar i egen bil – omsatt till samlarprylar. 

Läsarnas Klassiker 
En Saab 9000 med kjolar, en Alfa Romeo 33 med stora ­motorn och en väldigt grön Volkswagen med lilla motorn. 

Sverigeresan Buick Riviera 1969
I Sinatras eleganta coupé kryssar vi mellan bruksorter och broar i ett höstvackert Uppland och Gästrikland.   

Rösta fram årets klassiker 2025!
Fem redaktörer har fått välja varsin kandidat till det ärorika priset – nu är det upp till dig att bestämma vilken bil som vinner!  

Renoveringen Opel Ascona 19 SR Rallye 
När Jimmy tog sig an den trötta rallyhjälten var det med stor nit och noggrannhet. Kanske blev den till och med för fin? 

Auto e Moto d'Epoca i Bologna
Här hyllas det obskyra och det ovanliga – och söker du NOS-delar till din Vignale-Fiat har du kommit helt rätt.

Fiat 850 Coupé & 850 Sport Coupé
Folkbil i sportkostym, P-O Rossander fastnade tidigt för den snajdiga coupémodellen med svansmotor.

Toyota Celica 2.0 GTi-16 1986
Det är dags att säga adjö till vår kanske mest tillförlitliga projektbil någonsin. Vi sammanfattar tiden med Moby DOHC.  

Våra klassiker Inköp & förbättringar
Calle frångår alla tidigare löften och köper en bil till, en Mercedes 190E. Björn styr rätt med sin BMW R90/6 och Carl byter delar på sin A-klass mest för att det verkar kul. 

Hobbyn & jag Skrotletarresa I 140
Wilhelm Neiglick inser att hans Volvo 142 går att köra riktigt fort med, hinner pricka in flera fynd samma dag.

Fixa själv Växellåda & Frihjul Saab V4
När Julle byter växellåda på en Saab 96 får vi lära oss en hel del om hur ett frihjul fungerar.  

Klassikerguiden Volvos R-modelle
T-gul var bara början, sedan följde ett pärlband av färgglada och allt starkare 850-modeller. Vi går igenom dem alla.

På gatan Infartsparkering deluxe
Tre konkurrerande prestigebilar mitt bland alla folkor på infartsparkeringen i Johanneshov. Bilspanarfest!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.