Rootes med personbilsmärkena Hillman, Humber, Singer och Sunbeam i portföljen brottades i början av 1960-talet med stora ekonomiska problem. Den stilsäkra och tekniskt intressanta småbilen Imp blev inte den framgång man så väl behövde och fabriken man byggt för dess produktion i Skottland dränerade kassan ytterligare. År 1964 köpte Chrysler in sig i Rootes och situationen ljusnade något. Under Chrysler Europe-flagg kunde man 1966 lansera den nya Arrow-serien, en tekniskt sett konservativ men modernt formgiven modellpalett som såldes med en rad olika emblem över stora delar av världen.
Coupéversionen som kom i oktober 1967 fick heta Sunbeam Rapier och hade en helt egen kaross med tydliga influenser från USA. Detta sågs som ett försäljningsargument, på första uppslaget i den svenska broschyren från generalagenten ANA i Nyköping läser vi: ”Som förebild för Rapier står naturligtvis den amerikanska Plymouth Barracuda. Men eftersom Rapier är producerad i Europa för oss européer har den anpassats till att bättre motsvara våra krav på ekonomi och storlek.”
Formgivaren Roy Axe hade verkligen fått till en intressant linjeföring, att axelavståndet var lite långt – samma som på övriga versioner – trollades bort med hjälp av en knix bakom framdörren, det sluttande coupétaket och en bred C-stolpe. Allra snyggast blev det med sidorutorna nedvevade.
Ser mer i Klassiker nr 2/2022. Köp den här och få den hemskickad med posten!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.