Nästa artikel
Cuda för Europa
Reportage

Cuda för Europa

Publicerad 7 mars 2022
Med Chrysler i ryggen fick Rootes-koncernen resurser att utveckla en ny modellserie. Exklusivast i Arrow-familjen var coupén med tydlig inspiration från USA.

Rootes med personbilsmärkena Hillman, Humber, Singer och Sunbeam i portföljen brottades i början av 1960-talet med stora ekonomiska problem. Den stilsäkra och tekniskt intressanta småbilen Imp blev inte den framgång man så väl behövde och fabriken man byggt för dess produktion i Skottland dränerade kassan ytterligare. År 1964 köpte Chrysler in sig i Rootes och situationen ljusnade något. Under Chrysler Europe-flagg kunde man 1966 lansera den nya Arrow-serien, en tekniskt sett konservativ men modernt formgiven modellpalett som såldes med en rad olika emblem över stora delar av världen.

Coupéversionen som kom i oktober 1967 fick heta Sunbeam Rapier och hade en helt egen kaross med tydliga influenser från USA. Detta sågs som ett försäljningsargument, på första uppslaget i den svenska broschyren från generalagenten ANA i Nyköping läser vi: ”Som förebild för Rapier står naturligtvis den amerikanska Plymouth Barracuda. Men eftersom Rapier är producerad i Europa för oss européer har den anpassats till att bättre motsvara våra krav på ekonomi och storlek.”

Formgivaren Roy Axe hade verkligen fått till en intressant linjeföring, att axelavståndet var lite långt – samma som på övriga versioner – trollades bort med hjälp av en knix bakom framdörren, det sluttande coupétaket och en bred C-stolpe. Allra snyggast blev det med sidorutorna nedvevade.

Ser mer i Klassiker nr 2/2022. Köp den här och få den hemskickad med posten!

Klassiker 2.2022

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.