En serieproducerad småbil med avancerad teknik - men aldrig menad för trafik.
Datsun Baby var inte tänkt för trafik - den gjordes för barn!
Tanken med projektet från 1965 var att lära barn trafikregler och trafiksäkerhet.
För detta byggde man hela 100 Datsun Baby som hade en 200cc motor och automatlåda.
Intressant nog hade bilen individuell hjulupphängning runtom med dubbla länkarmar, som på en racerbil.
Grunden i Baby var dock inte Nissans egen design utan togs från Cony Guppy, en småbil som byggdes av Aichi som även var stor underleverantör till Nissan.
Men man kunde ju inte släppa lös ungarna hur som helst - nej alla bilarna donerades till ett nyöppnat nöjesfält i Yokohama.
Dom var säkert bra mycket roligare än traditionella radiobilar eller spårbundna fordon med låtsasratt.
Toppfarten på bilarna begränsades till 30 km/h. Dom försågs dessutom med ett rejält stålräcke runtom för skydd.
Babybilarna gick i 'trafik' på Kodomo nu Kuni utanför Yokohama till 1973, då ställdes dom inte undan utan ställdes upp som museiobjekt - alla 100 stycken.
Och där stod dom i prydliga rader ända fram till för några år sedan.
Meisha Saisei låter nästan som ett specialkommando och på sätt och vis kan man kalla dom för det.
Det är Nissans egna renoveringsklubb, även kallas Nissan Great Car Restoration Club.
Dom började 2014 renovera en Baby som stod klar i maj 2015 för att fira nöjesparkens femtioårsjubileum.
Sedan dess har dom färdigtställt ett par till - undrar om tänkt göra i ordning allihop?
Tanken med projektet från 1965 var att lära barn trafikregler och trafiksäkerhet.
För detta byggde man hela 100 Datsun Baby som hade en 200cc motor och automatlåda.
Intressant nog hade bilen individuell hjulupphängning runtom med dubbla länkarmar, som på en racerbil.
Grunden i Baby var dock inte Nissans egen design utan togs från Cony Guppy, en småbil som byggdes av Aichi som även var stor underleverantör till Nissan.
Men man kunde ju inte släppa lös ungarna hur som helst - nej alla bilarna donerades till ett nyöppnat nöjesfält i Yokohama.
Dom var säkert bra mycket roligare än traditionella radiobilar eller spårbundna fordon med låtsasratt.
Toppfarten på bilarna begränsades till 30 km/h. Dom försågs dessutom med ett rejält stålräcke runtom för skydd.
Babybilarna gick i 'trafik' på Kodomo nu Kuni utanför Yokohama till 1973, då ställdes dom inte undan utan ställdes upp som museiobjekt - alla 100 stycken.
Och där stod dom i prydliga rader ända fram till för några år sedan.
Meisha Saisei låter nästan som ett specialkommando och på sätt och vis kan man kalla dom för det.
Det är Nissans egna renoveringsklubb, även kallas Nissan Great Car Restoration Club.
Dom började 2014 renovera en Baby som stod klar i maj 2015 för att fira nöjesparkens femtioårsjubileum.
Sedan dess har dom färdigtställt ett par till - undrar om tänkt göra i ordning allihop?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.