Formel 1 reglementet i sin ursprungliga form togs fram 1946 men ett riktigt mästerskap för den nya klassen kördes föst 1950, och då tävlade Alberto Ascari för Scuderia Ferrari. Han blev kvar i stallet till 1955, då han omkom under träning på Monza. Ascari hade även kört Mille Miglia 1940 med en bil byggd av Enzo, fast då kallades bilarna för Auto-Avia istället.
Bob Bondurant började hemma i USA med dirt track racing på både två och fyra hjul. Senare blev det sportvagnsracing först med Morgan och senare Corvetter. Bob gjorde två säsonger i Formel 1, 1965 för Ferraris amerikanska stall men påföljande år blev det en BRM istället. Efter det ställde Bob upp i allehanda olika motorgrenar från Nascar till Baja 500-lopp, och som sidoverksamhet startade han en slags "körskola" för Hollywood, där stjärnor och stuntmän får lära sig avancerad körning.
Som vår uppmärksamme läsare Jyrki Ailomaa noterade så har det smugit sig in ett litet fel, Keke Rosberg har aldrig varit fabriksförare för Ferrari, det var en liten miss från min sida. Däremot har han kört Ferrari i 24-timmarslopp, men då sponsrad av det kortlivade Moneytron/Onyxstallet.
Och så får vi ju nämna Enzo Ferrari själv, som ju var skapare av det legendariska Scuderia Ferrari. Hans egna tävlingskarriär sträckte sig från 1919 till 1932. från 1920 var han knuten till Alfa Romeo som även var hans arbetsgivare. Det första "Scuderia Ferrari" sattes upp av Enzo redan 1929 som ett fabriksstall för Alfa Romeo. Med ett visst mått av turbulens och kontroverser blev det lite stormigt åren framöver mellan Alfa och Ferrari, och 1947 började man helt bygga bilar i egen regi och ett "nytt" Scuderia Ferrari återuppstod. Det är världens idag äldsta aktiva racingteam
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.