Det var i oktober 1982 som Mercedes presenterade 190. Den nya minstingen blev snabbt en statussymbol bland de allra mesta trendmedvetna. Under utvecklingsarbetet hade det funnits planer på att erbjuda flera olika karossvarianter men till slut gick Lill-Mercan enbart att få med fyra dörrar. Den som sökte efter mer spännande former fick därför vända sig åt annat håll men där var utbudet minst sagt generöst. Nästan alla tuningföretag hade sin egen tolkning på 190 och de allra mest intressanta kandidaterna stod garanterat Schulz Automobile för.
Verksamheten började nere i en västtysk tvättstuga i slutet av 1960-talet. Där hade en man vid namn Eberhard Schulz tagit fram en Ford GT40-inspiererad sportbil kallad Erator GTE. Denna skapelse blev startskottet för hans sportbilsmärke Isdera som under kommande decennier skulle komma att producera några av de allra mest uppseendeväckande sportbilarna.
Verksamheten började nere i en västtysk tvättstuga
Parallellt började han bygga upp de bägge företagen Schulz Tuning och Automobile som erbjöd allt från enklare kjolpaket till helt egna karossvarianter på diverse statusbilar. Mercedes S-klass i limousine-utförande byggdes på löpande band men även en och en annan förlängd Range Rover samt en kombivariant på BMW 5-serien av E28-generationen knackades fram i den lilla fabriken.
De allra mest flitigt ombyggda modellen var dock Mercedes 190. I programmet fanns allt från en cabriolet till en coupé med en femliters V8 men även ett tredje alternativ gick att beställa. På Genèvesalongen 1987 stod en mycket speciell sak med tilläggsnamnet City i företagets monter. En 190-kaross där bakdörrarna avlägsnats, hjulbasen kortats ner och bakdelen byggt om med en halvkombilucka. Den observanta besökaren noterade att flera delar inklusive bakljusen och den modifierad bakluckan plockats från storasyskonet S124. Under huven satt dessutom en rak sexa på 2,6 liter.
Tanken på en Mercedesmodell som ett lyxigare alternativ till en Volkswagen Golf gick dock inte hem och eftersom priset dessutom var relativt högt tillverkades enbart ett fåtal bilar. Att Mercedes 190 blivit så framgångsrik handlade delvis om att modellen nästan såg ut och kändes exakt som de större modellerna.
I nummer 3/2020 av Klassiker provkör vi en extremt fin 190 E som trots närmare 20 000 mil känns och ser ut som en ny bil. Dessutom gör vi en djupdykning bland fällor och fel för att vägleda dig till det perfekt exemplaret – oavsett om du är på jakt efter en konventionell fyrdörrarsmodell eller kanske någon av de mer udda karosserna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.