Bara för att De Soto lades ned 1961 innebar det inte att märket försvann.
De Soto hade skapats av Chrysler 1929 men i slutet av femtiotalet gick det knackigt för bilarna i det segmentet. Så det beslutades att 1961 kom att bli sista årsmodellen.
Faktum är att det byggdes inga De Sotos alls under 1961, produktionen avslutades redan den 30:e november 1960. Det gör 1961 års De Soto till en sällsynt bil, bara 3034 stycken hann lämna bandet under de två månader 61:an gjordes
Faktum är att det byggdes inga De Sotos alls under 1961, produktionen avslutades redan den 30:e november 1960. Det gör 1961 års De Soto till en sällsynt bil, bara 3034 stycken hann lämna bandet under de två månader 61:an gjordes
Men man hade ändå kommit så långt som till några förslag i fullskala om hur 62:orna kanske skulle se ut.
Det blev inte något av dom - istället ersattes De Soto på sätt och vis av två modeller. Nya Chrysler Newport som instegsmodell. Samt den märkliga Dodge 880 som blev en kortlivad historia. Det var en Dodge byggd på Chryslers kaross mellan 1962 och 1965.
Men De Soto levde vidare på ett sätt - som lastbilar!
Men De Soto levde vidare på ett sätt - som lastbilar!
Chrysler byggde fordon i flera länder och på exportmarknaden användes ofta namnen Fargo och De Soto i den tyngre divisionen. Det var i stort sett Dodgelastbilar som fick andra emblem. I Finland kunde man köpa De Soto fram till åtminstone 1964.
I Argentina skall det gjorts De Soto och Fargos fram till 1967.
Från 1961 och ett par år framöver fanns även personbilar med De Sotos namn - i Sydafrika.
Där gjordes Dodge Lancer under namnet De Soto Rebel
Och den större Dodge Polara fick heta De Soto Diplomat.
Där gjordes Dodge Lancer under namnet De Soto Rebel
Och den större Dodge Polara fick heta De Soto Diplomat.
Nästa anhalt är Turkiet och här kom De Soto att hänga med in i modern tid.
Man hade haft sammansättning av Dodge i blygsam skala under femtiotalet. 1961 bildades Askam - ett samarbete mellan Chrysler och Turkiska staten.
Nu gällde det lastbilar och namnen som användes under många år framöver var Fargo och De Soto.
Man hade haft sammansättning av Dodge i blygsam skala under femtiotalet. 1961 bildades Askam - ett samarbete mellan Chrysler och Turkiska staten.
Nu gällde det lastbilar och namnen som användes under många år framöver var Fargo och De Soto.
De Soto D-100 1971.
Fordonen från Askam var från början baserade på Dodge men övergick mer och mer till egna alster, främst med Perkinsmotorer.
Chrysler sålde sin andel i Askam redan 1978 men De Sotolastbilarna kom ändå att leva vidare i högönsklig välmåga.
I Turkiet gick det att köpa en helt ny De Soto ända fram till 2015!
Fordonen från Askam var från början baserade på Dodge men övergick mer och mer till egna alster, främst med Perkinsmotorer.
Chrysler sålde sin andel i Askam redan 1978 men De Sotolastbilarna kom ändå att leva vidare i högönsklig välmåga.
I Turkiet gick det att köpa en helt ny De Soto ända fram till 2015!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.