I början av 1963 kom Lotus Cortina, som var diametralt väsenskiljd från Ford nya präktiga familjebil.
Hos Lotus satte man i mycket egna komponenter för chassi och hjulupphängningar i tomma Cortinakarosser. Motorn på 1500cc modifierades också av Lotus, ny topp med dubbla kamaxlar med mera. Effekten uppgick till 105 hästkrafter.
Samtidigt visade Alejandro De Tomaso upp prototypen till sin första gatbil på turinsalongen - Vallelunga.
Den hade också en Cortina 1500cc motor, som De Tomaso trimmat på eget vis upp till 105 hästar. Vallelunga sattes i produktion året efter.
Så motorn hade man och en idé om en Lotus Cortina på italienska var ju given. Fast De Tomaso Cortinan var inte på långa vägar lika avancerad som Lotus version. Man utgick från Cortina GT där motorn fick samma specifikation som i Vallelungan.
Dubbla weber DCOE 40 monterades, kam bytttes mot lite rappare, och så fick dom en ventilkåpa med De Tomasos märke på samt elektrisk bensinpump.
För att understryka att det här var en bil på Italienskt vis för Italien - så fick bilarna även magnesiumfälgar från Campagnolo
De Tomaso Cortinan var alltså bara tänkt att vara en egen modell enkom för hemmapubliken. Man började leverera bilarna under 1965.
Men varför är Lotus Cortinan närmast legendarisk medan ingen minns De Tomason? Det har i huvudsak att göra med att bara åtta bilar blev byggda. Tre gjordes på Cortina mk.I och fem stycken på mk.II.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.