En känsla av att man sett något förut kunde komma över den som läste Volvos broschyrer lite väl ingående. Déjà vu-upplevelsen berodde på att Volvos fotografer ofta återanvände fotoplatser.
Det franska uttrycket Déjà vu betyder rakt översatt ”redan sett” och det kan i många fall vara sant när det gäller broschyr- och pressbilder som Volvos fotografer tog förr i tiden. Många platser återanvändes om och om igen. Inte minst gäller det slott och herresäten med bekvämt avstånd från Göteborg. Men i en del fall så användes samma plats för flera olika Volvomodeller vid samma fotograferingstillfälle, antagligen för att bilderna skulle hamna i olika broschyrer.
Hästarna och ryttarna på Stora Torps Ridklupp i Örgryte fick snällt vänta medan Volvos fotograf bytte bilmodell – från 145 till 164.
Till Christinehofs Slott i Brösarp på Österlen har Volvos fotografer återkommit vid åtminstone två tillfällen. Här syns bilderna på en 262C och en 740.
Samma färgglada golfare syns i bakgrunden på broschyrbilderna för Volvo 360 GLT och 740 Turbo. Vill du se fler press- och broschyrbilder från Volvo och veta var bilderna har tagits? Då finns Volvoentusiasten Guido Fijens fantastiska hemsida www.volvophotolocations.com. Han har spårat upp var Volvofoton tagits över hela världen!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.