Nästa artikel
Deli-skroten i Toscana
Sötnosar!

Deli-skroten i Toscana

Publicerad 18 september 2011
Några timmars lågprisflyg, en hyrbil – och helt plötsligt står du och hänger utanför staketet i den förtjusande byns utkant. På den lokala bilskroten. Eller vad det nu är.

Frodiga, prunkande Toscana är mer än gommens delikatesser och vingårdar. Det är också skrotgårdar. Någon mil söder om den historiskt mättade staden Lucca, med sin bastanta ringmur, ligger San Leonardo in Treponzio. Traktens godaste glass köper på norra sidan byn, på Pappa Grappa, även om det råkar vara midnatt.
 

Sedan kliver man ur hyrbilen precis i hörnet Via di Tiglio in San Lorenzo in Treponzio och Via di San Ginese in San Lorenzo in Trepenzio. Är ni med? Då står du där med en gudomlig glass i handen och en syn för gudar. Trots upprepade försök lyckades vi aldrig tajma öppettiderna, men att det pågår någon form av ruljans bevisas av jämförande studier på Google Streetview, kolla länken nedan!

 

Udda bilexistenser kommer och går och bakom staketen stod denna julieftermiddag både Autobianchi Primula, Fiat Multipla, Abarth, Innocenti, mystiska varianter av Renault, Citroën och Lancia – utöver standardssortimentet av Fiat 500, Citroën 2CV, Mehari, Rover och Vespa.  Nu har du bara att kolla i länken och boka biljett till Pisa. Och missa inte jordens godaste gelati.
 

http://maps.google.com/maps?f=q&source=embed&hl=en&sll=37.0625,-95.677068&sspn=46.630055,87.1875&ie=UTF8&t=h&layer=c&cbll=41.890062,12.492549&panoid=07gbqMWIg_HId5m7W94qHg&cbp=12,301.45,,0,-4.23&ll=41.889579,12.49307&spn=0.002692,0.005322&z=18&utm_campaign=en&utm_medium=et&utm_source=en-et-na-us-gns-svn


 

Nu är du nära. Ta vänster mitt i byn om du kommer från Lucca-hållet.

Rädda en Buggy! Men låt dekalen sitta kvar.

Autobianchi Primula Coupé, signerad Carozzeria Touring. Framhjulsdrift och tvärställd motor och skivor runt om. Lite av experimentbil för Fiat när man skulle gå över till framhjulsdrift.

Citroën Méhari behövde inte fyrhjulsdrift. Den ultralätta konstruktionen med oöm plastkaross gjorde att den klarade alla vägförhållanden. Man kanske skulle klättra över staketet och ta den under armen och kuta?

Kan någon adoptera mig.

Vi vill tro att detta är en Fiat 600 M Furgoncina Corisco, alltså en skåpversion av 600 Multipla. Men ett otal varianter fanns från flera mindre tillverkare. Ovanlig så det förslår.

Fiat Abarth 1300 Scorpione byggde på Fiat 850 Sport och debuterade i 1968 i Paris. En 371 cm långt parmesanrivjärn. Den här står i gräset och drömmer om toppfartskörning i 185 km/h på 155 mm breda däck och tvärställd bladfjäder bak – såvida det inte är en S-version med förfinad bakvagn med skruvfjädrar och skivbromsar runt om.

Piaggio Ape C är trehjulig minimalism skräddarsydd för garnbreda italienska bygator. De efterföljande och kantigare varianterna är än idag ett högst vardagligt inslag i trafikmiljön.

Kan det möjligen vara en Fiat 127 Fissore Scout, ett fritidsfordon med öppnast möjliga kaross? Kanske. Linjerna stämmer inte riktigt och tygtrasan till sufflett har en något sportigare skärning.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.