Sir Richard Noble hade tagit hem titeln Världens snabbaste man 1983 med Thrust 2. Rekordet löd på 1019km/h.
Sen började arbeta på att bli av med den titeln - nästa rekordbil skulle man slå ljudvallen med. Och för chaufförsjobbet anlitades Andy Green. Han flög stridsplan i RAF till vardags så vem bättre att sätta i en överljusbil?
Thrust SSC - Super Sonic Car började ta form under tidigare delen av nittiotalet. För designen stod aerodynamikern Ron Ayers. Vad han kom fram till var en nästan 17 meter lång skapelse med två stora motorgondoler. I dom stoppade man var sin Rolls-Royce Spey Turbofanmotor.
När man kommit så här långt insåg man ett problem. Det skulle inte finnas någon möjlighet att styra framhjulen.
Så det blev till att gnugga geniknölarna och den som gnuggade lite extra hårt var ingenjören Glynne Bowsher.
Han kom fram med den smått otroliga idén - varför inte styra med bakhjulen istället?
Noble lär ha använt en del uttryck ur den mustigare delen av skotska språket när han fick höra om tilltaget.
Så det blev upp till Glynne att bevisa att det skulle fungera.
Vad han gjorde var att bygga om sin svågers hundkoja med en rigg för bakhjulstyrning! Bakpartiet på Thrust SSC var väldigt smalt så bakre hjulparet satt offset och omlott. Glynne byggde riggen i samma proportioner. Från ratten sattes en kedja som drev en kardan till den kluriga bakvagnen.
Det såg ärligt talat inte klokt ut men han bevisade att lösningen fungerade helt ypperligt.
Resten är historia - Den 15:e oktober 1997 kördes för första gången ett landfordon genom ljudvallen, det nya rekordet löd på 1227,9 km/h.
Idag står Thrust 2, Thrust SSC och Glynnes ombyggda Morris Mini utställda på National transport museum i Coventry.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.