Rolls Royce mest exklusiva modell som gjorts torde vara Phantom IV. Åren 1950-56 byggdes det bara 18 stycken av dessa jätte-rollsar.
Föregångaren var Phantom III som hade gjorts i 727 exemplar mellan åren 1936-39. 1950 presenterade man den nya enorma Phantom IV.
Istället för treans komplicerade V12 motor valde man en rak åtta.
Chassiet mätte 5,85 i längd, rakåttan var på 5,7 liter. De första bilarna hade en fyrväxlad manuell låda, efter 1954 använde man en fyrstegsautomat.
Bara 18 chassin byggdes fram rill 1956 och 17 chassis gick iväg på beställning via karossmakare.
Den första vagnen levererades till Kronprinsessan, sedermera Drottning Elizabeth.
Tre Phantom IV till byggdes åt medlemmar ur brittiska kungahuset. Spanske general Franco beställde tre stycken, alla bepansrade . Kuwaits regent Abdullah III A-Salim köpte tre stycken med, övriga hamnade hos statscheferna i Persien, Saudi och Irak.
Men bara 17 vagnar beställdes, den 18:e då? ja den fick stanna hemma på gården. Det andra chassiet som byggdes #4AF4, fick inte vara med i solglansen runt kungligheterna som de övriga, utan kom att användas som en rullande testbänk hos Rolls Royce. Och försågs sedermera med denna föga eleganta pickup-kaross för att ytterligare några år göra hundgöra på fabriksområdet. Den skrotades 1963.
Istället för treans komplicerade V12 motor valde man en rak åtta.
Chassiet mätte 5,85 i längd, rakåttan var på 5,7 liter. De första bilarna hade en fyrväxlad manuell låda, efter 1954 använde man en fyrstegsautomat.
Bara 18 chassin byggdes fram rill 1956 och 17 chassis gick iväg på beställning via karossmakare.
Den första vagnen levererades till Kronprinsessan, sedermera Drottning Elizabeth.
Tre Phantom IV till byggdes åt medlemmar ur brittiska kungahuset. Spanske general Franco beställde tre stycken, alla bepansrade . Kuwaits regent Abdullah III A-Salim köpte tre stycken med, övriga hamnade hos statscheferna i Persien, Saudi och Irak.
Men bara 17 vagnar beställdes, den 18:e då? ja den fick stanna hemma på gården. Det andra chassiet som byggdes #4AF4, fick inte vara med i solglansen runt kungligheterna som de övriga, utan kom att användas som en rullande testbänk hos Rolls Royce. Och försågs sedermera med denna föga eleganta pickup-kaross för att ytterligare några år göra hundgöra på fabriksområdet. Den skrotades 1963.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.