En gång i tiden var den världens snabbaste BMW. Sedan blev rekordbilen bortglömd i över två decennium men nu ska den unika M1:an säljas och dessutom till ett fyndpris.
Det var den 17 oktober 1981 som den österrikiska motorjournalisten tillika racingföraren Harald Ertl pressade upp den tyska supersportbilen till 301,4 km/h.
Skådeplatsen var den cirka 8,7 km långa raksträckan vid Volkswagens testbana i Ehra-Lessien strax utanför Wolfsburg i norra Tyskland. Den enorma anläggningen byggdes under kalla kriget och ligger bara någon mil från den tidigare gränsen mot Östtyskland. Vid tiden var området en flygförbudszon vilket möjliggjorde att tillverkaren kunde utföra sina tester ostört.
Skådeplatsen var den cirka 8,7 km långa raksträckan vid Volkswagens testbana i Ehra-Lessien strax utanför Wolfsburg i norra Tyskland. Den enorma anläggningen byggdes under kalla kriget och ligger bara någon mil från den tidigare gränsen mot Östtyskland. Vid tiden var området en flygförbudszon vilket möjliggjorde att tillverkaren kunde utföra sina tester ostört.
Rekordbilen var däremot ingen vanlig BMW M1. Den kraftigt ombyggda karossen var signerad Walter Wolf och hade en rejält vinklad front, enorma luftintag på sidorna och en helt ny bakdel med bakljus från Opel Monza.
På insidan fanns de senaste HiFi-prylarna från Blaupunkt och längst trösklarna satt en uppsjö av högtalare. Samtidigt syddes klädseln om och nya instrument från VDO med både laddtrycksmätare samt en hastighetsmätare graderad till 380 km/h tillkom.
På insidan fanns de senaste HiFi-prylarna från Blaupunkt och längst trösklarna satt en uppsjö av högtalare. Samtidigt syddes klädseln om och nya instrument från VDO med både laddtrycksmätare samt en hastighetsmätare graderad till 380 km/h tillkom.
Den numera legendariska 3,5-liter stora M88/1-motorn modifierades och fick dubbla turboaggregat från KKK samt två spridare per cylinder. Detta ökande effekten från originalets 277 till runt 410 hästkrafter. BP klev också in som huvudsponsor och gjorde reklam för sin motorgas eller Autogas som var själva försäljningsnamnet.
Dessvärre fanns ingen kontrollant på plats den där höstdagen och hastigheten blev aldrig ett officiellt rekord. Det blev heller inget nytt försök för redan året efter omkom Harald Ertl i en flygolycka och bilen såldes vidare.
Efter ytterligare ett ägarbyte hamnade den hos handlaren Piet Oldenhof i Nederländerna som senare gjort sig känd för att ha byggt 6-serie E24 som cabriolet och 5-serie E28 med Touring-kaross.
Efter ytterligare ett ägarbyte hamnade den hos handlaren Piet Oldenhof i Nederländerna som senare gjort sig känd för att ha byggt 6-serie E24 som cabriolet och 5-serie E28 med Touring-kaross.
Till slut hamnade bilen hos en apotekare i England men bara två år efter inköpet avled han. Bilen ställdes undan utomhus men till slut fick den flytta in i ett garage i östra delen av London.
Genom åren har det dykt upp några enstaka nytagna bilder på nätet men nu ska världens kanske mest kända M1 säljas av COYS på Techno Classica i Essen. Auktionshuset tror att den kommer att inbringa runt 250 000 pund. Detta kanske framstår som rena fyndpriset med tanke på att en fin M1 i originalutförande börjar på ungefär sex miljoner kronor. Värt att ha i åtanke är att den forna rekordbilen behöver en rejäl genomgång innan den åter besitter fornstora prestanda. Den som själv vill lägga ett bud finner auktionen här.
Genom åren har det dykt upp några enstaka nytagna bilder på nätet men nu ska världens kanske mest kända M1 säljas av COYS på Techno Classica i Essen. Auktionshuset tror att den kommer att inbringa runt 250 000 pund. Detta kanske framstår som rena fyndpriset med tanke på att en fin M1 i originalutförande börjar på ungefär sex miljoner kronor. Värt att ha i åtanke är att den forna rekordbilen behöver en rejäl genomgång innan den åter besitter fornstora prestanda. Den som själv vill lägga ett bud finner auktionen här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.