År 1976 tog Volvo fram sina första officiella elbilsprototyper. Då konstruerades två körbara försöksbilar som helt frankt fick namnet ”Elbil”. Bilarna var små och i första hand tänkta att användas av Postverket, i kommunal verksamhet eller av budfirmor. Två år senare kom nästa försök med en liten tvåsitsig elbil med plastkaross kallad ”Ellen”.
Båda projekten är omskrivna av Volvo själva. Men nästa försök har fram till nu varit en väl förborgad hemlighet. I mitten på 1980-talet fick Volvo en förfrågan om man kunde ta fram 2 000 elbilar som skulle användas av norska sjuksystrar på ljudlösa uppdrag.
Volvo kom fram till att 300-serien var en lämplig kandidat. Den hade ju redan en gång konverterats från fransk Renaultmotor till svensk Volvomotor och från remdrift till manuell växellåda. Att konvertera till el skulle vara en smal sak. Namnet på modellen var givet – Volvo 360 Volt!
Utifrån avslöjade sig 360 Volt endast på att grillen ersatts med plast i karosskulören och bak hade den nedersta karossplåten ändrats då det inte längre behövdes något avgassystem.
Beteckningen 360 Volt ledde dock till problem då beställaren trodde att den endast kunde laddas i trefasuttag – något som inte fanns på alla sjukhus.
Ett annat problem var att Volvo 360 Volt visade sig vara tre centimeter för bred för sänghissarna på det nya storsjukhuset som skulle byggas strax utanför Oslo. Bilarna var nämligen inte avsedda för trafik utomhus – de skulle transportera patienter, prover och journaler i de långa kulvertar och korridorer som planerades.
Norrmännen tackade därmed nej i ett officiellt brev men informationen gick inte fram, projektledarna hos Volvo i Nederländerna trodde att saken var klar och på kort tid spottade man ur sig 1 983 exemplar som ställdes leveransklara i ett stort magasin i närheten av Eindhoven.
När beskedet om att beställningen aldrig gjorts kom tystades saken ner och bilarna blev stående. Tre konverterades till ångdrift (Volvo 360 Celsius) men 1 980 exemplar förblev orörda.
Affären ansågs så pinsam att 360 Volt förblev en företagshemlighet, dessutom tappade någon bort nycklarna till magasinet där bilarna stod.
Nu har bilarna hittats igen och efter en återupptagen kontakt med norska myndigheter har det i dag blivit klart att man trots allt vill köpa bilarna.
Den här artikeln publicerades 1 april 2023 så nu kanske du anar hur du ska tolka texten. I Klassiker 4/2023 som kommer ut i butik den 4 april kan du läsa en komplett köpguide till Volvos 300-serie. Den fossildrivna varianten.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.