Nästa artikel
Den hemliga elbilen Volvo 360 Volt!
FÖRSTA APRIL

Den hemliga elbilen Volvo 360 Volt!

Publicerad 1 april 2023 (uppdaterad 3 april 2023)
Den var Volvos första serietillverkade elbil. Men projektet stupade på en laddad fråga och har fram till nu förblivit en hemlighet. Nu har bilarna hittats – och tiden har tydligen äntligen blivit mogen!

År 1976 tog Volvo fram sina första officiella elbilsprototyper. Då konstruerades två körbara försöksbilar som helt frankt fick namnet ”Elbil”. Bilarna var små och i första hand tänkta att användas av Postverket, i kommunal verksamhet eller av budfirmor. Två år senare kom nästa försök med en liten tvåsitsig elbil med plastkaross kallad ”Ellen”. 
Båda projekten är omskrivna av Volvo själva. Men nästa försök har fram till nu varit en väl förborgad hemlighet. I mitten på 1980-talet fick Volvo en förfrågan om man kunde ta fram 2 000 elbilar som skulle användas av norska sjuksystrar på ljudlösa uppdrag. 

Volvo kom fram till att 300-serien var en lämplig kandidat. Den hade ju redan en gång konverterats från fransk Renaultmotor till svensk Volvomotor och från remdrift till manuell växellåda. Att konvertera till el skulle vara en smal sak. Namnet på modellen var givet – Volvo 360 Volt!
Utifrån avslöjade sig 360 Volt endast på att grillen ersatts med plast i karosskulören och bak hade den nedersta karossplåten ändrats då det inte längre behövdes något avgassystem. 

Beteckningen 360 Volt ledde dock till problem då beställaren trodde att den endast kunde laddas i trefasuttag – något som inte fanns på alla sjukhus. 

Ett annat problem var att Volvo 360 Volt visade sig vara tre centimeter för bred för sänghissarna på det nya storsjukhuset som skulle byggas strax utanför Oslo. Bilarna var nämligen inte avsedda för trafik utomhus – de skulle transportera patienter, prover och journaler i de långa kulvertar och korridorer som planerades. 

Norrmännen tackade därmed nej i ett officiellt brev men informationen gick inte fram, projektledarna hos Volvo i Nederländerna trodde att saken var klar och på kort tid spottade man ur sig 1 983 exemplar som ställdes leveransklara i ett stort magasin i närheten av Eindhoven. 

När beskedet om att beställningen aldrig gjorts kom tystades saken ner och bilarna blev stående. Tre konverterades till ångdrift (Volvo 360 Celsius) men 1 980 exemplar förblev orörda. 
Affären ansågs så pinsam att 360 Volt förblev en företagshemlighet, dessutom tappade någon bort nycklarna till magasinet där bilarna stod. 

Nu har bilarna hittats igen och efter en återupptagen kontakt med norska myndigheter har det i dag blivit klart att man trots allt vill köpa bilarna.

Den här artikeln publicerades 1 april 2023 så nu kanske du anar hur du ska tolka texten. I Klassiker 4/2023 som kommer ut i butik den 4 april kan du läsa en komplett köpguide till Volvos 300-serie. Den fossildrivna varianten.

Klassiker 4.2023

✔ Jensen FF – 4WD och låsningsfritt – men framförallt en enorm V8! ✔ Volvo 300-serien – dags att slå till? ✔ Ford Granada – nu ska den besiktigas ✔ Saab 900 Aero och Porsche 911 Carrera tvillingsjälar? ✔ Autobianchi Primula ✔ Daihatsu Charade Turbo ✔ Frukostklubben 10 år! ✔ Ford Cortina-samlaren – Tord har 17 stycken! ✔ Kaiser Classic

Ur innehållet:

Ögonblicket Skoda vid Sjöhistoriska
Sjöhistoriska museet i Stockholm används ofta som bakgrund när en bil ska fotograferas, det gällde både 1950 och idag.

Jensen FF 1969
Jensen FF var helt maxad med stor V8, permanent fyrhjulsdrift och låsningsfria bromsar.

Härnösands Bilmuseum
Skandinaviens största bilmuseum bygger ut igen! I år utökar man ut med en nionde bilhall – i den blir det bara Saab!

Läsarnas Klassiker
Bengt köpte sin Rover SD1 osedd, Per Arnes Renault Floride hade mycket spackel under lacken och Bengts Volvo L3304 inte bara är kanon – den har en!

Tord samlar Ford – Cortina!
Snygga vardagsbilar som fanns i salta versioner. Men var tog de vägen? Vi hittade 16 Cortina hos Tord Sjöström.

Salon Rétromobile i Paris
En fransk rod, Porsche på larvfötter och ett flygande tefat på auktion. Nästan allt är möjligt på Rétromobile.

Broschyren Autobianchi Primula
Testing, testing, etta, tvåa! Primula körde hela konceptet för en modern småbil tio år innan det slog igenom.

Moped DKW Violetta
Snygg, påkostad och närmast prålig men den blev ingen storsäljare i Sverige. 

Porsche 911 Carrera & Saab 900 Aero
En omöjlig jämförelse? Två säregna prestandabilar som har mer som förenar än man först kan tro.

Daihatsu Charade Turbo 1986
Inte snabbast, definitivt inte störst. Men en av de smartaste och kanske också charmigaste GTI-bilarna från 1980-talet!

Våra Klassiker
Krämen flödar i Mars II och vår Lancia A112 Abarth får hjälp med soppan! Carl köper en osannolik Fiat Panda 4x4.

Hobbyn & jag Sam Glover
Sam våndas över glädjen att köra rally och sin motvilja mot moderna säkerhetsdetaljer i klassiska bilar.

Fixa själv Ford Granada Coupé
Vakna! Vakna! Klassikers projektbil Grönada har sovit sött i ett garage i 18 år. Men nu har vi bokat besiktningstid!

Guru Kaiser Classic
En visningshall som utklassar många museer och det toppas av att bilarna som är till salu får en att tappa hakan!

Klassikerguiden Volvo 300-serien
Märkets svarta får eller en av få Volvobilar som inte kostar skjortan? Vi guidar dig till rätt exemplar!

Mitt liv i bilar
Gör som Michael – dela din bilkarriär och få en prenumeration på Klassiker!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.