Nästa artikel
Den skulle ha skrotats!
Reportage

Den skulle ha skrotats!

Publicerad 24 mars 2022
Det var ytterst nära att Cadillacen hamnade i pressens käftar redan på sextiotalet men i sista sekund smögs Fleetwooden ut bakvägen. Nyligen fick den komma ut efter många år i vila.

Bröderna Bertil och Erik Carlén var herrar på täppan i pappa Carl Augusts imperium i sten och lättbetong. Bertil, ingenjören, hade tagit över vd-posten 1951 och Erik, disponent, var hans högra hand. Femtiotalet hade varit en strålande rusch, för Sverige, för den svenska industrin och inte minst för Yxhults stenhuggeri AB, eller Ytong AB som firman skiftat namn till 1955, där man parade ihop Yxhult med betong. Det var ju lättbetongen under samma namn som stod för de största slantarna.

Pengarna räckte till det rent amerikanskt tjusiga huvudkontoret, skinande nytt 1956, som ett monument över den svenska berggrunden, och till en 1955 års Cadillac Fleetwood Sixty Special – eller för den delen Jaguar som fått överta rollen efter att man lämnat Cadillacen för skrotning i Örebro hösten 1960. De båda bröderna ville nämligen inte att någon skulle använda deras Cadillac, även om den inte var i dåligt skick. De var rädda att den skulle hamna ”på raggen” och ge dåligt rykte åt firman och dem själva.

Men T30666 rullade ut från skroten igen, i lönndom, bara papperen fick den rätta märkningen, och bilen flyttade till Stockholm där den hamnade i beg bil-karusellen. När bröderna ryktesvägen fick veta vad som hänt blev de allt annat än nöjda och såg fortsättningsvis till att deras bilar blev ordentligt skrotade.

I Klassikers specialutgåva ”Svensksålda Amerikanare” finns ett långt reportage om Cadillacen och dess öden och äventyr. Beställ här och få hela 132 sidor amerikansk bilglädje hem i brevlådan!

Svensksålda Amerikanare – köp den nu!

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.