Bröderna Bertil och Erik Carlén var herrar på täppan i pappa Carl Augusts imperium i sten och lättbetong. Bertil, ingenjören, hade tagit över vd-posten 1951 och Erik, disponent, var hans högra hand. Femtiotalet hade varit en strålande rusch, för Sverige, för den svenska industrin och inte minst för Yxhults stenhuggeri AB, eller Ytong AB som firman skiftat namn till 1955, där man parade ihop Yxhult med betong. Det var ju lättbetongen under samma namn som stod för de största slantarna.
Pengarna räckte till det rent amerikanskt tjusiga huvudkontoret, skinande nytt 1956, som ett monument över den svenska berggrunden, och till en 1955 års Cadillac Fleetwood Sixty Special – eller för den delen Jaguar som fått överta rollen efter att man lämnat Cadillacen för skrotning i Örebro hösten 1960. De båda bröderna ville nämligen inte att någon skulle använda deras Cadillac, även om den inte var i dåligt skick. De var rädda att den skulle hamna ”på raggen” och ge dåligt rykte åt firman och dem själva.
Men T30666 rullade ut från skroten igen, i lönndom, bara papperen fick den rätta märkningen, och bilen flyttade till Stockholm där den hamnade i beg bil-karusellen. När bröderna ryktesvägen fick veta vad som hänt blev de allt annat än nöjda och såg fortsättningsvis till att deras bilar blev ordentligt skrotade.
I Klassikers specialutgåva ”Svensksålda Amerikanare” finns ett långt reportage om Cadillacen och dess öden och äventyr. Beställ här och få hela 132 sidor amerikansk bilglädje hem i brevlådan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.