I bilens tidiga ålder fanns det utrymme för mycket experimentlusta, det var inte ens självklart den skulle ha fyra hjul till exempel.
Det fanns bilar med tre hjul, några provade med både sex och åtta hjul, och det laborerades även med tvåhjulingar.
Så fanns det även en femhjuling, The Flyer.
Från början tillverkades denna supersimpla bil, eller vad man skall kalla det, av A.O Smith i Milwaukee, och från 1915 till 1919 av de mer välkända Briggs&Stratton köpte rättigheterna till The Flyer. I deras regi kom den att byggas ett tag in på 1920-talet. Detta var det billigaste motorfordon som gick att köpa då, i 1922 års prislista står den för 125 dollar. Ofjädrade hjul satt i en "ram" bestående av plank, det femte hjulet är drivhjul med vidhängande motor. Den var på 2 hästkrafter och Flyern hade direktdrift på det femte hjulet "Koppling" fungerade så tillvida att man lyfte upp hjulet med motorn vid start och sen sänkte man det med en spak.
Så fanns det även en femhjuling, The Flyer.
Från början tillverkades denna supersimpla bil, eller vad man skall kalla det, av A.O Smith i Milwaukee, och från 1915 till 1919 av de mer välkända Briggs&Stratton köpte rättigheterna till The Flyer. I deras regi kom den att byggas ett tag in på 1920-talet. Detta var det billigaste motorfordon som gick att köpa då, i 1922 års prislista står den för 125 dollar. Ofjädrade hjul satt i en "ram" bestående av plank, det femte hjulet är drivhjul med vidhängande motor. Den var på 2 hästkrafter och Flyern hade direktdrift på det femte hjulet "Koppling" fungerade så tillvida att man lyfte upp hjulet med motorn vid start och sen sänkte man det med en spak.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.