Fråga: Hur ofta har du som nutida bilist nöjet att hantera äkta plåtburkar på macken?
Svar: Väldigt ofta. Om du kör Citroën XM.
Vi ska på direkten styra bort detta påstående från XM som kollektiv, det finns säkert massor snustorra typer där ute. Men nu talar vi Lënnart. Inkontinente Lënnart. Lënnart i behov av vuxenblöja.
Plåtburkarna, solidgröna, innehållande den speciella LHM-oljan för Citroën, gör att hanteringen får en lite elegantare inramning, det medges. Och vi ska heller inte glömma att ordet läckage låter svalt franskt och tjusigt att uttala.
Men faktum finns där. Samvaron med Lënnart präglas av ett jädra hällande och sölande. Så här långt har vår XM krävt mer än tre liter hydraulolja (till både broms, styrning och fjädring i ett) och lika mycket kylarvätska för att behaga släcka varningslampan på panelen.
Bara de senaste två veckorna.
Att den tycks rinna rakt igenom bekräftas av de skarpgröna fläckar färdiga att miljöprovas inför domstol som avtecknar sig mot snö men också asfalt, på jobbet, i förorten.
Annars är det som hela bilen har skärpt till sig. Den oroliga tomgången har stabiliserats en aning, och bilen bevisar dagligen sin överlägsna fjädringsförmåga. Det är rent enastående på det sätt som fartguppen absorberas, utan antydan till eftergung eller oro i organen.
Flera XM-glada läsare har varnat oss för den hemskaste av händelser som kan drabba en XM. Det berömda framvagnssläppet. Att fjädringens övre fästen helt enkelt är så rostiga att hela baletten släpper och far upp genom motorhuven. Låter sisådär kul. Raskt inspekterades Lënnarts armhålor. Bilderna ser du här.
Vad säger experterna? Ska vi vara oroliga?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.