På 80-talet experimenterades det friskt hos General Motors med att ta fram rappa prestandabilar som kunde matcha de äldre klassiska muskelbilarna. Nu satsade man mer på hi-tech och aerodymanik för att få prestanda ur betydligt mindre motorer.
Hos oldsmobile hade man sin Cutlass Hurst coupe som begåvades med en 180 hästars 307" maskin, och denna stod som grund för conceptet som fantasilöst kallades FE-3X, men fick omgående smeknamet Darth Vader-Olds.
Darth Vader var en extremt slimmad Cutlass coupe, med mycket aerodynamiska detaljer på och under skalet. Motorn försågs med Ram-Air induction och en fyrportsförgasare, styrd av en uppgraderad styrbox. Dessutom blev det särskilda topplock av aluminium, av vilka man bara gjöt upp fyra satser. Effekten ökades till synes måttligt från 180 till 200 hästar men det räckte gott i sammanhanget med bilens övriga modifikationer
Kraftöverföringen sköttes av en femväxlad manuell låda. Hjulupphängning och stötdömpare modifierades med speciellt framtagna grejer från Koni och Hurst. Avgassystemet var unikt det också och minutiöst uträknat för bästa flöde.
Däcken var av specialtyp för extrema farter, BF Goodrich stod för dom och hade specifikationen 255/50VR16, som sattes på lättvikts split-fälgar från Gotti.
Darth Vader var inte ämnad att sättas i produktion, men man byggde inte bara en Cutlass FE-3X, utan även en Firenza och en Calais med på samma concept. Senare under 1985 byggde man en Darth Vader 2, med lite mindre modifikationer känns den mer produktionsmässig men var alltså även den ett slags rullande laboratorium.
Oldsmobile kom under denna tid att ägna mycket tid åt just aerodynamik, skaparen av Darth Vader/FE-3X bilarna var Bill Porterfield som senare konstruerade Aerotechbilarna, med vilka Oldsmobile slog flera hastighetsrekord med. Fyra olika Aerotech byggdes, den första kördes i Augusti 1987 av NASCAR-legenden A.J Foyt på en testbana och nådde 414km/h. Vilket är respektabelt då motorn var en fyrcylindrig turbomaskin på 2,3 liter och förhållandevis blygsamma 250 hästar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.