Luft fryser inte. En gång i tiden framhöll VW luftens fördelar – ja, luften kokar inte heller. Men alla som kört en gammal bubbla vintertid vet att det kan vara si och så med värmen. Och det fanns en anledning till att Eberspächer-värmarna satt där…
När Volkswagen som allra flitigast framhöll luftens storhet var förstås när det kändes gammaldags, bland alla modernare konstruktioner som använde vatten både för kylning och för att flytta in värmen i kupén.
Vattenkylningen kom förstås även hos VW, men på ett område vidhöll de – och det var i bussarna, pickuperna och skåpbilarna. När kantiga generation 3 (T3) kom i slutet av sjuttiotalet fanns fortfarande inte en droppe vatten med i bilden – men det var på gång. Inte bara för att komma ikapp omvärlden utan för att avgaskraven skärptes; man skulle inte kunna bygga tillräckligt rent och bibehålla luftkylningen.
I den svenska broschyren från 1983 framhåller Volkswagen vattnets goda inverkan på flera områden. Med den nya 1,9-litersmotorn blev Transportern starkare, varmare, tystare och snålare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.