![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/vwvatten.jpg?itok=ycVHrqya)
Luft fryser inte. En gång i tiden framhöll VW luftens fördelar – ja, luften kokar inte heller. Men alla som kört en gammal bubbla vintertid vet att det kan vara si och så med värmen. Och det fanns en anledning till att Eberspächer-värmarna satt där…
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/motor.jpg?itok=qarGQlxN)
När Volkswagen som allra flitigast framhöll luftens storhet var förstås när det kändes gammaldags, bland alla modernare konstruktioner som använde vatten både för kylning och för att flytta in värmen i kupén.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/starkare.jpg?itok=RVt7Q2IK)
Vattenkylningen kom förstås även hos VW, men på ett område vidhöll de – och det var i bussarna, pickuperna och skåpbilarna. När kantiga generation 3 (T3) kom i slutet av sjuttiotalet fanns fortfarande inte en droppe vatten med i bilden – men det var på gång. Inte bara för att komma ikapp omvärlden utan för att avgaskraven skärptes; man skulle inte kunna bygga tillräckligt rent och bibehålla luftkylningen.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/varmare.jpg?itok=VhPzlHwv)
I den svenska broschyren från 1983 framhåller Volkswagen vattnets goda inverkan på flera områden. Med den nya 1,9-litersmotorn blev Transportern starkare, varmare, tystare och snålare.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/snalare_0.jpg?itok=D4PpnTWX)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/tystare.jpg?itok=GdmbeeN7)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2021/11/modellerna.jpg?itok=YNmSMQFk)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.