Gustaf Larson, vice vd och teknisk chef 1926-52
Här sitter Volvomedgrundaren med sin familj i en av de proto-typer till ÖV4 som byggdes 1926. När han och Assar Gabrielsson drog upp planerna var arbetsnamnet Larson, men sedan fick man möjlighet att ta över det vilande företaget AB Volvo från SKF. Att det är en prototyp syns bland annat på att den har stålfälgar i stället för de träekerhjul som produktionsbilen fick.
Gunnar Engellau, vd 1956-71, styrelseordförande 1971-78
Efter att ha tillträtt 1956 ska Gunnar Engellau ha kört en Volvo Sport över en helg och sedan raskt hållit i yxan och lagt ner produktionen av modellen som ofta kallas P1900. Men sedan var han också aktiv vid tillkomsten av en ny sportig Volvo-modell. Han reste ner till Frua i Turin och tog själv fotografier på den första prototypen till P1800 i januari 1958. Här syns han köra just prototypen kallad P958-X1 med ett maskerat emblem.
Pehr G Gyllenhammar, vd 1971-83, styrelseordförande 1983-93
Den av alla Volvochefer som fått ta leverans av flest specialbyggda bilar är sannolikt Pehr G. Gyllenhammar. Hans smak för rödlackerade bilar med röda inredningar är välkänd. Här sitter han i en 262C som till skillnad från den vanliga produktionsbilen inte har en V6-motor utan en fyrcylindrig turboladdad B21ET som trimmats till 180 hk. Den här bilen ingår idag i Volvo Museums samling.
Håkan Samuelsson, vd 2012-22
För Håkan Samuelsson var tv-serien Helgonet en favorit på 1960-talet. Han har i ett uttalande sagt att han sedan dess alltid har velat äga en P1800. Håkan Samuelssons 1800S 1967 är i ett mycket gott renoverat skick. Enligt Håkan Samuelsson så är P1800 ”Den mest legendariska Volvomodellen genom tiderna och ett utmärkt exempel på skandinavisk design”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.