Dodge Omni som presenterades 1978 var en restprodukt av Chryslers europeiska eskapader. Man hade redan på sextiotalet köpt in sig i Simca bit för bit och sedemaera den enegelska Rootes-koncernen.
Omni var syskonmodell till det som vi på denna sidan atlanten kallade Talbot Horizon. En sån där bil som såldes i massor men som ingen tyckte om...
För att göra nånting åt den trista lilla Omni, som hade en basmotor från Peugeot på 1,6 liter och 60 hästkrafter så lät man Carrol Shelby hitta på nånting med trollet.
1984 presenterades Omni GLH. I den användes Chryslers egna K-motor på 2,2 liter som i GLH-utförande fick110 hästar och med turbo så kramade man ut 147 hästkrafter. Med tanke på att ursprungsmotorn hade 84 hästkrafter så är det rätt imponerande, och det i en bil som vägde 960 kilo.
Omni GLH var en raket, fast en rätt dyr raket med $7620 mot standardbilens $5970, det var en hel del extra. 1985 såldes 74127 Omnis, av dom var 6513 GLH-bilar. Året efter gjordes 3629 GLH-bilar.
Motormodifieringarna för GLH var rätt omfattande så motorkomponenterna blev dyra i slutpriset. Stabilitetsproblem med all effekt gjorde att man 1985-86 gjorde omfattande aerodynamiska förbättringar, spoilers och kjolar är alltså inte bara för syns skull.
Finalen 1986 bjöd på en extra häftig GLH; GLH-S.
En specialupplaga byggd i bara 500 ex. Den gjordes helt och hållet i Shelbys regi men såldes genom det vanliga nätet av Dodge återförsäljare. Fanns bara i svart och med ännu större Garrett-turbo uppskruvat till 12 psi, större intercooler, uppgraderat insprutningsystem och effektivare tändboxar höjde effekten nu till hela 175 hästar.
Prislappen höjdes också $11000 gick det på, men då ingick AC, servo, radio, ställbara Koni-dämpare och mycket annat.
Namnet GLH då? jo det stod rätt och slätt för Goes Like Hell och GLH-S betydde helt enkelt Goes Like Hell - Some more!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.