Myten om upptäckter i avlägset belägna lador ute på landsbygden besannas sällan. Chansen att hitta undangömda klassiker är betydligt större i tätbebyggda områden.
Den stilsäkra tegelvillan ligger i ett etablerat område i storstadens närhet. Tomten är välskött och det blommar i rabatterna.
Dörrarna till enbilsgaraget i källaren är stängda och bakom dem döljs väl bara några cyklar, en gräsklippare och kanske ett bordtennisbord. Som det brukar vara.
Fel!
Dörrarna till enbilsgaraget i källaren är stängda och bakom dem döljs väl bara några cyklar, en gräsklippare och kanske ett bordtennisbord. Som det brukar vara.
Fel!
Vi öppnar de gula trädörrarna och där tornar en Mercedes-Benz 300b med internkod W186 upp sig. Modellen hette aldrig Adenauer officiellt men den var den första representationslimousinen i Västtyskland efter andra världskriget när den presenterades 1951.
Modellen användes så flitigt av den första förbundskanslern Konrad Adenauer att den i folkmun fått bära hans efternamn. Den raka sexan på tre liter är i grunden samma motor som satt i ”Måsvingen” 300 SL.
Ägare till bilen är Christian Carlsson. Hans arbete för UNESCO har fört honom till många platser i världen, bland annat till Kenya i slutet av 1980-talet. Där fanns det då fortfarande en hel del gamla europeiska lyxbilar och priserna var låga.
– Jag frågade runt lite i Nairobi och fick tips om en Mercedes-Benz som en ägts av en direktör på en mjölfabrik, säger Christian. Det visade sig vara en Adenauer. Högerstyrd!
Christian köpte bilen och lät dessutom rostlaga och lackera om den på plats innan han tog den med sig hem till Sverige som flyttgods.
– Den fick svenska nummerskyltar men det är lite kvar att göra, säger Christian Carlsson. Nu har den stått i garaget i snart 30 år.
Modellen användes så flitigt av den första förbundskanslern Konrad Adenauer att den i folkmun fått bära hans efternamn. Den raka sexan på tre liter är i grunden samma motor som satt i ”Måsvingen” 300 SL.
Ägare till bilen är Christian Carlsson. Hans arbete för UNESCO har fört honom till många platser i världen, bland annat till Kenya i slutet av 1980-talet. Där fanns det då fortfarande en hel del gamla europeiska lyxbilar och priserna var låga.
– Jag frågade runt lite i Nairobi och fick tips om en Mercedes-Benz som en ägts av en direktör på en mjölfabrik, säger Christian. Det visade sig vara en Adenauer. Högerstyrd!
Christian köpte bilen och lät dessutom rostlaga och lackera om den på plats innan han tog den med sig hem till Sverige som flyttgods.
– Den fick svenska nummerskyltar men det är lite kvar att göra, säger Christian Carlsson. Nu har den stått i garaget i snart 30 år.
Bilen ser komplett ut och genom dammiga fönster anas en oförstörd inredning. Det är lätt att föreställa sig hur den elegant rörde sig mellan fashionabla adresser i 1950-talets Nairobi, med en välklädd chaufför bakom ratten och en upptagen fabrikör i baksätet.
– Kylaren stals under transporten från Afrika, säger Christian. Och automatlådan slirar lite så det måste fixas. Annars är den i bra skick.
Tänk att få frigöra den stora Mercedesen från allt som ligger framför, på, i och under den, pumpa upp däcken och dra ut den i ljuset. Se om motorn fortfarande går runt, undersöka hur allt klarat det långa stilleståndet och på sikt få ordning på mekaniken och kunna navigera ut i det 2020-tal som var så avlägset när bilen för 30 år sedan backades in i det anonyma förortsgaraget.
– Kylaren stals under transporten från Afrika, säger Christian. Och automatlådan slirar lite så det måste fixas. Annars är den i bra skick.
Tänk att få frigöra den stora Mercedesen från allt som ligger framför, på, i och under den, pumpa upp däcken och dra ut den i ljuset. Se om motorn fortfarande går runt, undersöka hur allt klarat det långa stilleståndet och på sikt få ordning på mekaniken och kunna navigera ut i det 2020-tal som var så avlägset när bilen för 30 år sedan backades in i det anonyma förortsgaraget.
I Klassiker 6/2021 berättar vi även om en Austin-Healey Sprite som Christian Carlsson äger och som han liksom Mercedesen har bestämt sig för att sälja. Seriöst intresserade kan kontakta honom på sir.richard.christian@gmail.com
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.