1959 – samma år som Volvo började standardmontera bälten gjordes en annan livräddande insats. Det första slagprovet!
Volvos säkerhetstänk präglade så mycket mer än personbilarna. Samma år som säkerhetsbälten började standardmonteras, genomfördes det första slagprovet för att kontrollera säkerheten i de tunga lastbilarna. Man lät helt enkelt en pendel med en vikt på ett ton träffa hytten.
Redan 1960 hängde myndigheterna på och provet blev svenskt lagkrav. Bakom låg då år av lobbande från Gösta Nyström, grundaren och ägaren till Nyströms karosserifabrik i Umeå, som tillverkade Volvos hytter – och dessutom var först med att göra sina stommar i stål – inte trä.
Tack vare det unika svenska slagprovet blev både Volvo och Scania-Vabis snabbt internationellt kända för sin överlägsna säkerhet.
Redan 1960 hängde myndigheterna på och provet blev svenskt lagkrav. Bakom låg då år av lobbande från Gösta Nyström, grundaren och ägaren till Nyströms karosserifabrik i Umeå, som tillverkade Volvos hytter – och dessutom var först med att göra sina stommar i stål – inte trä.
Tack vare det unika svenska slagprovet blev både Volvo och Scania-Vabis snabbt internationellt kända för sin överlägsna säkerhet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.