Fasaden är stilrent svart på det nybyggda huset i ett industriområde i Uppsala. Lokalen man först kommer in i är inte så stor, men samlingen av bilar som står här är bara… helt överväldigande! Jag vet inte riktigt hur jag ska organisera mina sinnesintryck, det får bli i bokstavsordning. Här står BMW M1, Chevrolet Corvette med delad bakruta, Lamborghini Countach, Maserati Bora, Mitsubishi Lancer Evo VI och Renault 5 Turbo 2. Det var bara några och då har jag inte nämnt alla Porsche och Mercedes-Benz som finns här. Längs väggarna hänger konst av tidigare F1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson och i ett hörn finns en stilren kaffebar för kunderna. Men det tar inte slut här i försäljningshallen. Bakom den finns en hel avdelning med klassiska Ferrari under en skylt med texten ”Motikon preserve”, bilarna ingår som inventarier men är inte till salu. Ett skäl till det är en av grundarnas bakgrund hos Ferrari-importören Autoropa.
– Det här är vår ägarsamling och långsiktiga lager, säger Henrik Westlund som är platschef. Vår avgränsning av bilar vi säljer är att de inte ska vara yngre än 20 år och inga Ferrari i dagsläget.
Henrik Westlund drev tidigare företaget Premium Classic på Värmdö. Han har också arbetat på Autoropa tillsammans med Motikons vd Filip Larsson.
Trots att jag vill dröja mig kvar så fortsätter vi förbi den största mängd Ferrari Testarossa jag sett på samma gång och går vidare mot lokalerna för renovering och verkstad. Likt ett väntrum för klassiker står här en Mercedes Pagoda, ett par Jaguar E-Type och en Mercedes S-Klass W116 och väntar.
– Vi satsar på att köpa in bilar och renovera dem själv och gör det till den nivå vi själva skulle vilja ha, säger Henrik Westlund. Om en kund vill ha sin bil renoverad kan vi ta hand om projektet från topp till tå. Vi samarbetar både med specialister i Italien och i Sverige.
Intill finns Motikons verkstad där ämnet för dagen är en Alfa Romeo Bertone-coupé med krånglande blinkersspak. I bakgrunden hörs en polermaskin som går över Porsche 968 Club Sport på rekondavdelningen. Turen fortsätter upp på andra våningen där man för 3 125 kronor i månaden kan förvara sin klassiker. Rummet är stort och kapaciteten ökar när parkeringslyftar kommit på plats. Här gömmer sig ytterligare en gren av verksamheten: historisk motorsport. För den som vill köra racing men inte vill äga någon tävlingsbil eller organisera ett team själv finns möjligheten att köpa plats i Motikons bilar på tävlingar som exempelvis går på Nürburgring och Spa. Man har köpt in flera Porsche 944 Turbo Cup och ett färgglatt exemplar med bakgrund i den kanadensiska upplagan av Porsches enhetsklass för 944 Turbo står här.
– Det ska vara ett helhetstänk med att ha sin bil här. För oss är inte relationen slut när man köpt sin bil, det är då den börjar. Många vill köpa en klassisk bil men vet inte var de ska ha den eller hur de ska sköta den, säger Henrik Westlund.
Det finns faktiskt ännu fler delar av verksamheten. Motikon kan anlitas för biltransporter med täckt släp. Man arrangerar också resor med klassiska bilar där ägarna kan få sin bil transporterad till destinationen. Ifjol arrangerad Motikon en resa i Spanien med klassiska bilar.
Allt här är otroligt snyggt, rent och har uppenbarligen krävt ekonomiska resurser som man inte brukar se i den här branschen i Sverige. En jämförelse med tyska Classic Remise ligger nära till hands.
– Vi har tittat på Tyskland och England och hur man jobbar med sånt här där, säger Henrik Westlund. Vi vill bli en samlingsplats för intresserade, och ser det här som en destination. Hur vi gör med regelrätta träffar här får växa fram.
I dagsläget är dock Motikon enbart öppet för besök efter överenskommelse till skillnad från just Classic Remise i Berlin.
– Vår första publika grej var på Techno Classica i Essen. Där bjöd vi på dammsugare och chokladbollar från Ikea. Vi ville visa att vi är ett svenskt företag och det var väldigt uppskattat, säger Henrik Westlund.
Trots den exklusiva framtoningen så vill man gärna betona att klassiker kan finnas i många prisklasser. En Peugeot 205 GTI kan mycket väl stå bredvid bilarna i mångmiljonklassen i försäljningshallen.
Motikon har knappast smygstartat. Man har också just nu ett pop-up showroom i centrala Stockholm. Man ska också öppna en anläggning i Löddeköping och vid Visby flygplats har Motikon en bilförvaring.
I samma sekund som jag frågar om namnet så knäcker jag vad det betyder: Motor och Ikon sammandraget.
– Det finns mycket tanke bakom namnet. Det har en hårdhet som skavde lite grann i början, men det gör också att det har satt sig, säger Henrik Westlund
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.