Originalskick är ett relativt begrepp. En renoverad bil med alla detaljer i exakt korrekt utförande är nästan omöjlig att få till, ändå finns det de som lyckas. Men en helrenoverad bil är mer av ett handbygge än den massproducerade enhet den en gång var när den lämnade fabriken. En orenoverad bil ligger närmare facit.
Den röda Mustangen stod nog högst upp på många gotlänningars önskelista. Men den utvalde var målarmästare Egon Westdahl.
– Han var känd för att vara väldigt noggrann med sina bilar, säger Jan Siltberg som äger Mustangen.
Det berättas att målarmästaren en gång var på väg ut till sin sommarstuga med Forden när det började duggregna.
– Då vände han direkt och körde hem, säger Jan Siltberg.
När Ford Mustang lanserades i april 1964 var en av nycklarna till den enorma framgången ett lågt grundpris och mängder av lockande tillval. De bilar som kom till Sverige av första årsmodellen var däremot som regel välutrustade redan från början. Den röda Gotlands-Mustangen hade en typisk Sverige-specifikation med 289-kubiktums V8 på 225 SAE-hästar, fyrväxlad manuell låda, mittkonsol, Rally-Pac och svart vinylklädsel.
Reservhjulet ligger naket på en vinylmatta som ser ut att vara hämtad från ett samtida kök. Det ska vara så. Kurvaturen på stötfångaren bak linjerar inte till hundra procent med karossen. Det ska vara så. Det är mattsvart i motorutrymmet. Så ska det också vara.
Ett längre reportage om Jan Siltbergs Ford Mustang kan du läsa i Klassikers specialtidning om Svensksålda Amerikanare. I butik nu – eller köp den här nedan och få den hemskickad.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.