Nästa artikel
Drömmen om en röd Mustang
Reportage

Drömmen om en röd Mustang

Publicerad 8 mars 2022
Inget ont om renoverade bilar men det är i de välbevarade exemplaren vi får se hur det såg ut från fabrik. Den röda drömbilen är ett fint facit, med bara små ärr från livet.

Originalskick är ett relativt begrepp. En renoverad bil med alla detaljer i exakt korrekt utförande är nästan omöjlig att få till, ändå finns det de som lyckas. Men en helrenoverad bil är mer av ett handbygge än den massproducerade enhet den en gång var när den lämnade fabriken. En orenoverad bil ligger närmare facit.

Den röda Mustangen stod nog högst upp på många gotlänningars önskelista. Men den utvalde var målarmästare Egon Westdahl.

– Han var känd för att vara väldigt noggrann med sina bilar, säger Jan Siltberg som äger Mustangen.

Det berättas att målarmästaren en gång var på väg ut till sin sommarstuga med Forden när det började duggregna.

– Då vände han direkt och körde hem, säger Jan Siltberg.

När Ford Mustang lanserades i april 1964 var en av nycklarna till den enorma framgången ett lågt grundpris och mängder av lockande tillval. De bilar som kom till Sverige av första årsmodellen var däremot som regel välutrustade redan från början. Den röda Gotlands-Mustangen hade en typisk Sverige-specifikation med 289-kubiktums V8 på 225 SAE-hästar, fyrväxlad manuell låda, mittkonsol, Rally-Pac och svart vinylklädsel.

Reservhjulet ligger naket på en vinylmatta som ser ut att vara hämtad från ett samtida kök. Det ska vara så. Kurvaturen på stötfångaren bak linjerar inte till hundra procent med karossen. Det ska vara så. Det är mattsvart i motorutrymmet. Så ska det också vara.

Stunsen i stolen som aldrig stoppats om, det fjädrande ljudet när huven svänger upp, klonket när dörren går igen är en resa hela vägen tillbaka till 1965. För en renoverare med ambitioner är detta ett facit.

Ett längre reportage om Jan Siltbergs Ford Mustang kan du läsa i Klassikers specialtidning om Svensksålda Amerikanare. I butik nu – eller köp den här nedan och få den hemskickad.

132 sidor amerikanska bilar med svensk historia!

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.