Man hade nog ingen lätt uppgift hos Citroën att ta fram en efterträdare till DS, som närmast hade blivit en nationalikon. I det tidiga skedet började man med att uppdatera DS karossen till lite mer modernare former, men det blev inte som man tänkt sig, istället fick man börja med ett blankt papper. Och på detta tomma papper stirrade Robert Opron ett tag innan inspiration kom från ett oväntat håll, England.
Pininfarina hade tagit fram ett par extrema designer för BMC, som nog i var lite väl radikala för dom, men formen passade Citroën perfekt. Den slimmade grundformen genomgick lite Citroënifiering och förfranskades och den 28:e augusti 1974 kunde man visa upp en ny Citroën för framtiden, CX.
Med försiktiga moderniseringar stod sig CX fullt modern ända fram till 1991. Då hade man två år innan redan lanserat efterträdaren XM.
CX kom att sälja bra, hela 1 170 645 stycken hann det bli, de sista två åren fanns bara den jättelika kombin kvar i sortimentet. XM hade haft premiär den 28:e maj 1989 och liksom sin föregångare blev den direkt vald till ”Årets bil” Som sig bör var det en radikal och futuristisk bil som visades upp, denna gången hade Bertone haft ett finger med i linjerna.
XM kom dock inte upp i de volymer man hade hoppats på och kom inte i närheten av föregångare DS och CX, drygt 333 000 XM byggdes fram till år 2000 och då stod man helt plötsligt utan en prestigebil i utbudet. Det skulle dröja flera år innan C6 kom och fyllde det gapet, men det är en annan historia. Dubbelt grattis dock till dessa två moderna klassiker från Citroën.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.