VS är duellen där två olika bilmodeller ställs mot varandra. Vi varnar för mycket låg konsumentupplysningsfaktor.
Design
E12: BMW 5-serien presenterades den 13 september 1972 och fick internkoden E12. Ansvarig för den nya formen var designchefen Paul Bracq som tidigare haft en framgångsrik karriär på Mercedes. Karossformen påminde om den större E3 men lånade även inspiration från det Marcello Gandini-ritade Bertone-konceptet Garmisch.
E28: I mitten av 1970-talet satte arbetet med nästa generation igång. Claus Luthe var nyligen tillträdd designchef och hade tidigare arbetat för NSU med Ro80 på meritlistan. Jämfört med E12 förblev passagerarutrymmet samt dörrarna nästan oförändrade men en helt ny front, inredning och bakparti gjorde E28 mer aerodynamisk.
Oavgjort!
Motorer
E12: Först ut var fyrorna 520 samt 520i och året efter tillkom sexcylindriga 525. Sedermera sträckte sig utbudet från 518 till 528i i Europa. BMW Motorsport uppgraderade även E12:or och på den sydafrikanska marknaden fanns bland annat 530 MLE. Under 1979 presenterades den egenutvecklade M 535i men allra snabbaste var Alpina B7S Turbo med hela 330 hästar!
E28: Förgasarmatade 518 var åter svagast. En nyhet med E28 var snålvarianten 525e med lägre effekt och något mindre varvvillig än 525i. Diesel var en nyhet för BMW med modellerna 524td respektive 524d. Till en början hette toppvarianten M535i men 1985 debuterade den handbyggda M5 med fyrventilstopp, individuella gasspjäll och 286 orenade hästkrafter!
Oavgjort!
Chassi
E12: Hjulupphängningen påminde om föregångarna med MacPherson framvagn med fjäderben och en nedre bärarm per sida. Delad bakvagn med snett bakåtriktade länkarmar.
E28: E28 fick uppdaterad framaxel med dubbla nedre bärarmar och en modifierad kraftigare bakre hjulupphängning som minimerade camber- och spårviddsförändringarna.
1 poäng till E28
Produktion
E12: Totalt tillverkades 722 435 stycken E12. Efter att produktionen i Tyskland upphört 1981 fortsatte den i Sydafrika fram till 1985 med den uppdaterade E12/8 med inredning från E28.
E28: När produktionen lades ner i slutet av 1987 hade 722 328 stycken E28 tillverkats. I jämförelse med efterträdaren E34 står sig båda modellerna slätt – den byggdes i 1 333 412 ex!
Oavgjort!
Stjärnglans
E12: Generalagenten Förenade Bil hade ett nära samarbete med ABBA och gruppmedlemmarna sågs ofta bakom ratten i olika BMW. Björn Ulvaeus och Agnetha Fältskog körde en BMW Motorsport-trimmad 525 med stripes och lättmetallfälgar vars tidigare sägs ha varit en viss Ronnie Peterson.
E28: Carl XVI Gustaf har en förkärlek för bayerska produkter och har genom åren haft en rad BMW. Värstingen M5 klarade inte av de svenska avgasreningskraven. Detta var dock inget som stoppade den svenska kungen – men han satte ett 518-märke på bakluckan...
2-1 i poäng till E12
Resultat: 5-5
BMW E12 1972-1981: Blev början på den kanske mest betydelsefulla modellserien i BMW:s historia men har i modern tid fått stå i skymundan för lilla 02-serien och den större sedanen E3.
BMW E28 1981-1987: Fortsatte den framgångsrika utvecklingen med att erbjuda en uppsjö olika varianter efter kundens exakta krav. Har idag en stor entusiastskara i alla åldrar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.