Nästa artikel
Efter prisrusningen: 5 befriande bilar som INTE ökar i värde
Reportage

Efter prisrusningen: 5 befriande bilar som INTE ökar i värde

Publicerad 16 mars 2022
Att åka runt med en högt värderad lågmilare innebär ett visst ansvar. Här listar redaktionen fem lagom bruksiga bilar som förmodligen inte kommer öka i värde – men som ändå är roliga att äga.

I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi bland annat om de hysteriska priserna som olika lågmilarbilar börjat nå upp i. Senaste exemplet är en Saab 900 Aero som gick för långt över en halv miljon kronor.

En poddlyssnare har hört av sig och berättat att han inte skulle känna sig helt bekväm att åka runt i en sådan dyrgrip. ”För mig förstör det lite av charmen med att ha en entusiastbil”, skriver han.

Redaktionen har därför tagit fram flera exempel på bilar som med största sannolikhet INTE kommer rusa iväg i värde, och där ägaren därför förmodligen kan köra vidare i lugn och ro utan att behöva ”oroa” sig för någon extrem värdestegring.

– Det blir som en frizon, jag kan andas bättre i dem än i en högt värderad lågmilare, säger Fredrik Nyblad.

Så vilka bilar ska man satsa på som är relativt billiga nu och som kommer fortsätta vara billiga? Fredrik har fyra förhållningsregler.

– Gamla prestandaversioner är inte så snabba i dag, så jag känner inget behov av att köpa en sådan. Gå loss på en undermotoriserad snikmodell istället. Välj ett ”utmanarmärke” vid sidan av Volvo och Saab som kanske Ford eller engelska märken. Sedan tror jag på fyra dörrar, det är bättre än coupé och cabriolet, och skippa lågmilarna – välj en ”lagommilare” istället.

Lyssna i podden!

Du kan lyssna på inslaget i poddspelaren ovan eller läsa artikeln nedan. Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!

Medverkande i detta avsnitt är Claes Johansson, Fredrik Nyblad och Carl Legelius.

Claes Johansson hissar en flagg för amerikanska 1930-talsbilar.

– Många är fint renoverade och har bra historik. Priserna ligger tvärstilla och kan till och med gå ned.

Carl Legelius har fyra konkreta tips som han tror kommer stå utanför prisrusningen.

– En modell som är ständigt underbetald i Sverige är Triumph 2000. Även om det är originalbilar som skötts om under lång tid kan de kosta 25 000 kr. Har den lite småfix är det under 10 000 kr. Även Triumph Spitfire och Morris Minor är ”passerade” på samlarbilsmarknaden, priserna ligger stilla.

– Mazda RX-7, första generationen, är i princip okänd i Sverige. Du får en superfin för runt 100 000 kr med intressant teknik från när Mazda fått ordning på wankelmotorn och väldigt tidstypisk.

– Jaguar XJ6 är också billig. Du får inte ha krav på att den ska vara perfekt men den får gärna vara lite risig. Den är väldigt snygg, serie 3 är en av de mest lyckade ansiktslyft som gjorts.

– Volkswagen Golf Cabriolet kostar inte heller så mycket, trots att den kan ha samma motor som GTI. Den stiger inte i pris.

Klassiker 3.2022

Ur innehållet:

Ögonblicket Samling vid dieselpumpen
Två stadiga Mercedes-Benz sammanstrålar vid en Shellstation i Luleå. En säkerhetsinnovation visar sig fungera.

BMW 635 CSi 1986
Märkets mest långlivade modell – vi kör ett superexemplar och önskar att dagen aldrig ska ta slut. 

Årets Klassiker 2022 - vinnaren!
Rekordmånga röstade och det var tätt i toppen – men när dammet lagt sig framstod en tydlig segrare: Saab 99 EMS!

Automobilia Rally!
Det kan börja med en dekal eller ett enkelt program och sluta med en egen rallybil. Ett kul samlarområde!

Här har du ditt liv – i bilar!
Bilarna i ditt liv – töm familjealbumet och dela med dig av historierna! Först ut är Kerstin och Torbjörn Svanström.   
Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British  Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark.

Toyota Crown 1966
På 1940-talet tillverkade Toyota kastruller, på 1950-talet kom den första bilen och tio år senare nådde märket oss. 

Broschyren Saabs modeller 1982
Med bara två modellserier och få nyheter stod reklamfolket inför en utmaning när 1982 års broschyr skulle utformas. 

Volvo 264 TE 1979
Förkortningen stod för Top Executive men många förlängda Volvo användes för att köra partitoppar i Östtyskland. 

Moped Zündapp Combinette
Precisionen i motorn var mycket exakt och cylinderloppet hårdförkromat. Gjuten ram – vilket köpargument! 

LOW Special 1952
Som 16-åring började Olle Wallins bygga sin egen bil. Han har den fortfarande kvar. Världens enda LOW Special! 

Klassikerguiden Caterham Seven
Låg vikt – högt nöje! Vi guidar dig runt Seven och dess historia – från Lotus till Caterham och alla de andra. 

Våra Klassiker
Fredrik letar prylar till 945, Claes letar pengar till Twingo. 

Läsarnas Klassiker
Nissan 300 ZX, Citroën CX och Volkswagen Golf Cabriolet.

Fixa själv Vakna Patient 106!
För att få ordning på vår gratis-Peugeot kallar vi in Jon Remmers. Ska vi lyckas få bilen klar för besiktning?

Renoveringen Porsche 356 1960
Egentillverkade karossdelar med hjälp av mallar i plywood. Lars Larsson tog inga genvägar i Porsche-renoveringen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.