I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi bland annat om de hysteriska priserna som olika lågmilarbilar börjat nå upp i. Senaste exemplet är en Saab 900 Aero som gick för långt över en halv miljon kronor.
En poddlyssnare har hört av sig och berättat att han inte skulle känna sig helt bekväm att åka runt i en sådan dyrgrip. ”För mig förstör det lite av charmen med att ha en entusiastbil”, skriver han.
Redaktionen har därför tagit fram flera exempel på bilar som med största sannolikhet INTE kommer rusa iväg i värde, och där ägaren därför förmodligen kan köra vidare i lugn och ro utan att behöva ”oroa” sig för någon extrem värdestegring.
– Det blir som en frizon, jag kan andas bättre i dem än i en högt värderad lågmilare, säger Fredrik Nyblad.
Så vilka bilar ska man satsa på som är relativt billiga nu och som kommer fortsätta vara billiga? Fredrik har fyra förhållningsregler.
– Gamla prestandaversioner är inte så snabba i dag, så jag känner inget behov av att köpa en sådan. Gå loss på en undermotoriserad snikmodell istället. Välj ett ”utmanarmärke” vid sidan av Volvo och Saab som kanske Ford eller engelska märken. Sedan tror jag på fyra dörrar, det är bättre än coupé och cabriolet, och skippa lågmilarna – välj en ”lagommilare” istället.
Du kan lyssna på inslaget i poddspelaren ovan eller läsa artikeln nedan. Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Medverkande i detta avsnitt är Claes Johansson, Fredrik Nyblad och Carl Legelius.
Claes Johansson hissar en flagg för amerikanska 1930-talsbilar.
– Många är fint renoverade och har bra historik. Priserna ligger tvärstilla och kan till och med gå ned.
Carl Legelius har fyra konkreta tips som han tror kommer stå utanför prisrusningen.
– En modell som är ständigt underbetald i Sverige är Triumph 2000. Även om det är originalbilar som skötts om under lång tid kan de kosta 25 000 kr. Har den lite småfix är det under 10 000 kr. Även Triumph Spitfire och Morris Minor är ”passerade” på samlarbilsmarknaden, priserna ligger stilla.
– Mazda RX-7, första generationen, är i princip okänd i Sverige. Du får en superfin för runt 100 000 kr med intressant teknik från när Mazda fått ordning på wankelmotorn och väldigt tidstypisk.
– Jaguar XJ6 är också billig. Du får inte ha krav på att den ska vara perfekt men den får gärna vara lite risig. Den är väldigt snygg, serie 3 är en av de mest lyckade ansiktslyft som gjorts.
– Volkswagen Golf Cabriolet kostar inte heller så mycket, trots att den kan ha samma motor som GTI. Den stiger inte i pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.