Nästa artikel
Elan - Lotusen som emigrerade
Sportexport

Elan - Lotusen som emigrerade

Publicerad 22 november 2020
Nya Lotus Elan var en nydanad version av vad gamla Lotus Elan var - En chosefri enkel sportbil med körglädje i fokus.
Under senare delen av åttiotalet hade Lotus bara två modeller att erbjuda.
Den potenta men dyra Lotus Esprit, och den fyrsitsiga och dyra Excel.

Man behövde en enkel Lotus igen  - som Elite och Elan var en gång i tiden, en slags folklotus.
Nu hade man General Motors i ryggen och då fanns det möjlighet att kosta på en helt ny modell. Elan M100 kom att bli den dyraste projekt Lotus någonsin utvecklat.

Motorvalet föll på Isuzu och deras 1,6 liters EX1-motor. Men Lotus ingenjörer kunde inte låta bli att pilla lite med maskinen, en standardvariant på 130hk och en turbomatad på 162 hästkrafter kom man fram med.
Och Elan blev framhjulsdriven - den enda Lotus som varit det. 
Det gjorde den till en kvick vagn i kurvorna, på Lotusmanér såg man till att hålla nere vikten också. Tjänstevikten hölls precis under 1000 kilo.

Det var upplagt för succé 1989, för den här typen av mer modesta sportbilar hade nästan försvunnit från marknaden. Det fanns i princip bara Alfa Romeo Spider kvar i ligan.
Men några månader innan hade Mazda Miata haft premiär och tagit världen med storm. Lotus Elan var frånåkt redan från start. 

Den kom inte i närheten av vad som skulle behövt säljas för att hämta hem kostnaderna, man lade man ner den  - första gången - i juli 1992 efter man bara sålt 3855 stycken.

Men så gjordes en inventering oc det visade sig man hade massor med motorer över, så 1994 var Elan tillbaks på banan. Man gjorde en upplaga på 800 stycken Elan S2 som fick lite förbättringar i chassi och en allmän översyn.  Dessa gjordes mellan juni 1994 och september 1995. Sen lade man ner den igen. 

Men brittiska modeller har ibland en säregen förmåga att studsa tillbaka och återuppstå när man minst anar det - så återuppstod Elan en tredje gång, fast långt hemifrån.  




 
Lotus sålde rättigheterna för Elan till Kia, och 1996 presenterade dom sin egen Kia Elan. 
Den såg precis ut som originalet förutom nya baklampor av Kias egen design. Under huven var det desto mer annorlunda för där satt nu en 1,8 liters dieselmotor!

Kia Elan gick på export till några länder, i Japan såldes den som Kia Vigato och några bilar hittade till Europa under namnet Kia Roadster.

Den koreanska Elanen byggdes fram till och med 1999 års modell i 1056 exemplar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.