Bild
Nästa artikel
Specialare

Elisabeths törnrosasömn

Publicerad 3 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
En unik Volvo har stått och samlat mossa i nästan 30 år, och skrevs om i Klassiker nr.8/12.

Starka dofter kan avslöja en del men undersök även samtliga bränsleledningar och infästningar efter läckage. Dagens höga etanolinblandning i bensinen tär hårt på gummiblandningen i bränsleledningarna på vissa bilar. Även tämligen nybytta ledningar bör kontrolleras.

Motorns konditon då? Låter det, luktar det, läcker det? Dessa tre ”L” kan säga mycket om motorns kondition. Demontera tändstiften för en visuell inspektion, detta kan avslöja fel bränsleblandning eller hög oljekonsumtion. Utföra också gärna ett kompressionsprov.

Elisabeth II med italienska skyltar, notera huvkråkan är initialerna GW.

Sista bilderna på bilen i norrland, då radarparet Anders Bostic Envall och Chjris Condor från Bilsport fick syn på den, 1983.

Elisabeth II idag..

en viss tröst är att alla delar lär finnas...

nånstans härunder skall det finnas, eller ha funnits en PV444 bottenplatta...

motorrummet gapar tomt, förutom barr och kvistar.

här syns spår av en tidigare lagning efter någon närkontakt, i övrigt är hantverket på karossen helt enastående

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.