Volvo 240 kunde också ha en sexcylindrig motor! Det gällde både dieselversionen GL D6 och den sportiga GLT-modellen. Idag är den senare nästintill bortglömd.
GLT skulle utläsas som Grand Luxe Touring enligt Volvo. Som årsmodell 1980 lanserades det sportiga alternativet som egentligen kunde ses som flera olika modeller. Då fanns 244 GLT med fyrcylindriga B23E på 140 hk eller med V6:an från 260-serien: B27E på 141 hk. Volvo 245 GLT fanns enbart med den så kallade PRV-sexan.
Vilken motor en GLT-bil hade syntes på emblemens botten. GLT-emblem med svart botten betydde fyrcylindrig motor och hade emblemet guldfärg i botten var det en GLT med V6.
Till 1981 års modell genomgick hela 200-serien en stor facelift. Specifikt för GLT med V6 var att den nu fick B28E-motorn på 155 hästkrafter. GLT med sexcylindrig motor fanns nu både som sedanen 244 och kombin 245.
Till 1981 års modell genomgick hela 200-serien en stor facelift. Specifikt för GLT med V6 var att den nu fick B28E-motorn på 155 hästkrafter. GLT med sexcylindrig motor fanns nu både som sedanen 244 och kombin 245.
”För dig som sätter bekvämligheten före snabbheten är Volvo GLT med V6-motor under huven att föredra. Den har en mjukare fjädring och ett lugnare temperament”, skrev Volvo i broschyren.
Den sista årsmodellen för GLT med V6 blev 1982 års modell. GLT med fyra fanns till och med 1991.
I Klassiker nr 5/21 berättar vi hela historien om 240 GLT – det lagom sportiga alternativet.
Den sista årsmodellen för GLT med V6 blev 1982 års modell. GLT med fyra fanns till och med 1991.
I Klassiker nr 5/21 berättar vi hela historien om 240 GLT – det lagom sportiga alternativet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.