Kriget rasade i Europa. Även om vi inte var inblandade drabbades vi ändå av stor brist på det mesta med hårda ransoneringar som följd. Bensin vara bland det första att få stryka på foten - allt gick till försvaret.
Lösningen hette gengas - många verkstäder ställde om produktionen för att bygga denna nödlösning. Och 1940 hölls den första gengasmässan.
Här visare General Motors Nordiska upp allt du behövde för ditt gengasaggregat. Fästen, tändare, dammsugare och inte minst brandsläckare.
Fördelarna med gengas var inte så många - rättare sagt inga alls. Det var omständigt, tidsödande, smutsigt och farligt. De speciella tändstickor som användes att få fyr på aggregatet var närmast livsfarliga. Risken för kvävning, förgiftning och brand var överhängande. Motorerna tog skada och effekten ur gengasen var undermålig.
Men det var det enda alternativet som fanns. Med det nya kristidsbränslet togs även nya tabeller fram. Där kunde man läsa ut hur många säckar ved det gick åt mellan olika städer!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.