Officine Stampaggi Industriali - tacksamt förkortat till OSI bildades i Turin med förre Ghiachefen Luigi Segre i spetsen 1960.
Man gjorde främst legotillverkning åt andra. Oftast hela karosser som till exempel Innocentis 950 spider.
1965 kom ett arbete med Ford, Anglia Torino var en egen modell för Italien och därigenom föddes kanske idén på att göra någonting med Ford Taunus.
Anglia Torino tog inga skönhetspriser - men helt andra bullar blev det på bilsalongen i Geneve 1966 när OSI/Ghia presenterade sin egna Taunus. Den var lite bredare lite längre och betydligt lägre. En graciös sportcoupé som var så långt från präktiga Taunus man bara tänkas kan.
OSI:s coupé byggdes på Taunus P5 och med den serien hade Taunus nu begåvats med en V6-motor. Med dubbla förgasare fick OSI 20M 90 hästkrafter. Det kom att ökas en liten bit med den större 2,3 liters motorn till 108. Det byggdes även en serie om 50 bilar som kallades OSI 20M RS med effekten uppskruvad till 125 hästkrafter.
På Genevesalongen 1967 visade man upp en snygg cabrioletmodell också, som var tänkt att gå i produktion strax efter. Men det hann man inte med - bara tre öppna OSI 20M kom att färdigställas. OSI fick bekymmer och gick i konkurs senare under året.
OSI 20M blev en kortlivad historia - men det blev ändå runt 2200 bilar gjorde de två åren.
Även om OSI överlevt var det tveksamt om det skulle blivit någon fortsättning på samarbetet. För vid det här laget jobbade Ford själva febrilt på en egen coupé som presenterades året efter, det var Ford Capri.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.