Med 99 fick Saab en modell som gick att använda som taxi. Snart kom en bredaxlad svensk i en särskild taxiversion.
Saab 99 var den första modellen från Trollhättan med fyra dörrar – därmed hade 99 en chans att bli godkänd som taxi i Sverige. Att så skulle ske var långtifrån självklart, exempelvis misslyckades Volvo med att få Amazon godkänd – avståndet mellan dörrstolpen i mitten och baksätet var för litet.
Taxiversionen av 99 hade automatlåda som standard och levererades med en demonterbar mellanruta. Saab taxi fanns i färgerna svart, blå eller taxigul vilket betydde den lackering med gul kaross och en svart rand som Volvo tog initiativ till.
Ett erkännande av att Saab tagit sig in på taximarknaden i Sverige kom 1977. Taxiförbundet tog då fram rekommendationer på bilföretag som man slutit fördelaktiga avtal med. Det var då Philipson, Volvo – och Saab!
Ett erkännande av att Saab tagit sig in på taximarknaden i Sverige kom 1977. Taxiförbundet tog då fram rekommendationer på bilföretag som man slutit fördelaktiga avtal med. Det var då Philipson, Volvo – och Saab!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.