Det ser nästan ut som en hobbyverkstad, men är en bilfabrik som skulle låta höra av sig i framtiden.
I den här lokalen huserade ursprungligen Brandenburgische Flugzeugwerke, och togs över 1919 av ett Bayerskt företag som hade tillverkat flygmotorer, BFW. Orderingången på just flygmotorer hade sjunkit till noll vid krigsslutet 1918 och BFW sökte en annan verksamhet, i Brandenburgfabriken började man tillverka bromsband istället.
Fahrzeugfabrik Eisenach hade startats redan 1896, då byggde man cyklar, och år 1900 en bil som kallades Wartburg. Senare kom man att bygga bilar under namnet Dixi här. Det före detta BFW, numera omdöpt till BMW tog över verksamheten i november 1928 och dom att fortsätta bygga Dixin en period. Det var egentligen en licenstillverkad Austin Seven, och de nya aktörerna i Eisenachfabriken uppdaterade den lite grann och kallade den 3/15. Hädanefter hette bilarna härifrån BMW. I filialen i Brandenburg, Berlin byggdes karosserna till dessa första bilar som bar BMW:s namn.
Fahrzeugfabrik Eisenach hade startats redan 1896, då byggde man cyklar, och år 1900 en bil som kallades Wartburg. Senare kom man att bygga bilar under namnet Dixi här. Det före detta BFW, numera omdöpt till BMW tog över verksamheten i november 1928 och dom att fortsätta bygga Dixin en period. Det var egentligen en licenstillverkad Austin Seven, och de nya aktörerna i Eisenachfabriken uppdaterade den lite grann och kallade den 3/15. Hädanefter hette bilarna härifrån BMW. I filialen i Brandenburg, Berlin byggdes karosserna till dessa första bilar som bar BMW:s namn.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.