Den legendariska 300SL föregicks av ett antal tävlingsversioner, innan man föreslog att göra en civiliserad version av racerbilen, 300SL stod för den tre liter stora motorn och nomenklaturen "Sport Leicht". Produktionen startade i Mars 1955 och man byggde bara 1400 bilar fram till och med 1957.
Produktionen skedde på en särskild monteringslina i Untertürkheim, Stuttgart på rent hantverksmässig basis, varje bil skulle uppfylla de högsta av kvalitetskrav, och prestanda. Motorn var en treliters sexa som hade försetts med mekanisk direktinsprutning från Bosch, effekten var på 215hk och det räckte för att gen den runt 1000 kilo tunga bilen en toppfart på 260km/h, snabbast bland produktionsbilar på sin tid.
Just måsvingedörrarna var ingen designgimmick, det var en nödvändighet på grund av bilens komplicerade rörramschassi som gjorde att man kunde hålla vikten väldigt lågt och ändå få ett extremt styvt chassi. Men det kostade att ligga på topp, en 300SL kostade lika mycket som TVÅ Cadillac Eldorado i USA, dit merparten av produktionen såldes. Nybilspriset i Sverige var runt 60000 kronor, vilket var 20000 mer än vad en Ferrari kostade på samma tid i katalogen 1955.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.