Nya Mercedes-Benz 350 SL visades för en spänd kår motorjournalister på Hockenheim den 14 april 1971. Mercedes poängterade att den nya förfinade och säkra SL-modellen hade bränsletanken monterad ovanför bakaxeln och pekade stolt på tillvalet integrerade säkerhetsbälten i stolarna.
Den var både längre, lägre och bredare än sin föregångare – och hade ett bättre vikt-effekt-förhållande än Pagoda trots att den var över 300 kg tyngre. Även om SL fortfarande stod för ”Super Leicht” var det ljusår från 1950-talets ursprungliga sportvagn 300 SL och den nya bilen ådrog sig snart smeknamnet ”der Panzerwagen”.
I sviterna av oljekrisen presenterades sexcylindriga 280 SL som instegsmodell 1973 och manuell växellåda blev standard. År 1980 fick modellen femväxlad manuell låda och det revolutionerande låsningsfria bromssystemet som Mercedes hade utvecklat tillsammans med Bosch.
Samma år introducerades även en ny V8-motor helt i aluminium, 1982 erbjöds krockkudde på förarsidan och 1985 fick modellen en större uppdatering där alla versioner fick en annan frontspoiler, nya interiördetaljer och 15-tumshjul.
Läs ett längre reportage i nya numret av Klassiker som finns i butik nu. Eller beställ tidningen här och få hem den med posten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.