Med Corvair 95 erbjöd Chevrolet en hel palett av lätta lastfordon och i likhet med Folkabussen hade de motorn bak.
Chevrolet Corvair presenterades hösten 1959 och utvecklades till ett komplett modellprogram med tvådörrars coupé, cabriolet, fyrdörrars sedan och herrgårdsvagn. År 1960 kom Corvair 95. Precis som folkabussen hade den en cab forward-kaross och svansmotor. Siffran 95 i modellnamnet kom från den kortare hjulbasen jämfört med personbilarna. Alla modellerna hade samma motor och växellåda som personbilen Corvair.
Corvair Greenbrier Sportswagon var en med tidens mått påkostad minibuss med färgkoordinerade mattor och vevbara sidorutor. 57 986 exemplar tillverkades av årsmodellerna 1961-65.
Corvan kunde vara en sparsamt utrustad skåpbil men gick också att få som minibuss med sittbänkar och fönster. 48 605 exemplar byggdes 1961-64.
Loadside hade den för pickuper normala lastöppningen bakifrån men blev den minst sålda Corvan 95-modellen. Bara 2 844 exemplar tillverkades av årsmodellerna 1961-62.
Rampside kunde lasta av direkt på trottoaren och med sin låga lasttröskel var den användbar för telefoniföretaget Bell som använde den för kabeltrummor. 17 786 exemplar tillverkades 1961-64.
I Klassiker nr 6/2021 berättar vi om Lars Filipssons renovering av en Chevrolet Corvair 95 1962.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.