Nästa artikel
En halv Maseratifront kan bli din!
Reportage

En halv Maseratifront kan bli din!

Publicerad 21 februari 2023
Hur mycket skulle du ge för lite skrynklig plåt från femtiotalet? Just nu har du chansen att lägga högsta budet på hälften av en Maseratinos!

Aluminiumplåten sägs komma från en Maserati 200S, Tipo 52, och ska ha skurits bort i en reparation. 200S var en öppen racer byggd i ett begränsat antal. Men är det äkta vara eller inte? Just det diskuteras också på auktionssajten Bring a Trailer där frontplåten bjuds ut. Auktionen går ut onsdag 22/2 så dröj inte om suget väcks. I skrivande stund närmar sig buden 800 dollar för plåten. Med den raceinspirerade lackeringen och Maseratiemblemet kvar skulle den göra sig i vilket garage som helst. Följ auktionen här!

Aluminium knackad för hand en gång i tiden.

Leverans i redig trälåda – säkrast så att inte den dekorativa plåten blir platt!

Klassiker är alltid lätt att köpa i vår webbshop!

✔ Tjänstebilsdilemma 1985: Ford Granada 2.8 Injection eller BMW 520i? ✔ Saab 99 Limousine ✔ Opel Kapitän L ✔ Köpguide Mercedes-Benz SLK ✔ Renault 5 GTE ✔ Lancia A112 Abarth ✔ Volvo Venus Bilo ✔ Vinn ozongenerator! 

Ur innehållet: 

Ögonblicket Linnérs i Alvesta
En elegant bilförsäljare vid en Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 – men den verkliga nyheten skymtar i bakgrunden.

BMW 520i eller Ford Granada 2.8i?
För drygt 100 000 kr kunde du i mitten av 1980-talet välja en sparsmakad BMW eller välutrustad Granada – båda med sexa.
 
Nya regler för entusiasten
Nu blir det enklare att registrera ett historiskt fordon byggt av ihopsamlade delar och så blir karossbyte äntligen lagligt.

Läsarnas Klassiker
Carl Evert Sundlöf har bred smak – i hans garage finns allt mellan Lotus Europa och Volvo PV 444 ES.  

Automobilia Made in America
Souvenirer från USA kan se ut på väldigt många olika sätt.

Opel Kapitän L 1962
Den mest exklusiva modellen från Opel 1962 – dessutom extrautrustad med automatlåda och servostyrning. Vi kör!

Renault 5 GTE 1988
En frisk fransk fläkt som livade upp i Volvohallarna på slutet av 1980-talet. Christoffer har en av få överlevare.

Dokument Venus Bilo 1933
Formad efter de senaste aerodynamiska rönen och med Volvo i ryggen. Ändå blev det bara ett exemplar. 

Projektbil Lancia A112 Abarth 1985
Det såldes nästan 10 000 A112 i Sverige under tio år, vi berättar historien om Saabs lilla storhet.

Listverket BMC 1100 i många smaker 
Modellen som gav badge engineering ett ansikte. Eller, förresten sex, sju, åtta olika ansikten. Emblemkreativitet! 

Moped Monark Super Sport
Monark Super Sport var en av flera varianter som kom att kallas Stockholmaren. Bilstrålkastare och tufft styre!

Renoveringen Saab 99 Limousine
Bilen som fraktade runt Carl XVI Gustaf i USA 1976 degraderades med tiden till skolskjuts. Nu är glansen tillbaka!

Våra Klassiker
Claes summerar insatserna som gett hans Panhard livet tillbaka, Carl ser fram emot att rensa tanken på sin Giulietta Spider och Fredrik byter saker på sin Volvo 940. 

Hobbyn & jag Tatra 603
Sam Glover om bilmodellen som öppnat nya dörrar i världen.

Fixa själv Volvo 360 får styrservo
Malin börjar tycka att hennes 360 GLS är trögstyrd. Julle hittar en servostyrning och visar hur den monteras. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz SLK
En av 90-talets mest formstarka – och med en spännande taklösning. Visst vågar du köpa – efter att ha läst guiden!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.