BMW:s andra 3-serie bjöd på en aldrig tidigare skådad modellbredd. Vilken ska du välja?
Det talas ofta om modellerna Neue Klasse och 02-serien som startpunkterna för det moderna BMW. Men det var med andra upplagan av 3-serien – E30 – som man verkligen lade grunden till den roll som volymtillverkare man har idag.
E30 var tillräckligt speciell för att tilltala entusiasterna men programmet hade samtidigt en bredd som gjorde att det lockade köpare som inte var riktigt lika bilintresserade. Över 2,4 miljoner exemplar tillverkades.
När serien introducerades hösten 1982 var det dock endast med en karossvariant – tvådörrars sedan. Denna modell kallas idag i annonserna för coupé men det är egentligen felaktigt. I samma veva började karosstillverkaren Baur bygga en halvcabriolet på den urtsprungliga karossen.
Till 1984 kom 3-serien med fyra dörrar för första gången och i september 1985 presenterades BMW:s första egenbyggda cabriolet på 3-serien. Den började byggas i maj 1986 och blev en succé med nästan 100 000 sålda exemplar.
I september 1986 breddades programmet – bokstavligen – med M3. Trots att den baserades på tvådörrarsversionen av E30 kan den sägas ha en egen kaross eftersom det bara är ett fåtal paneler som är utbytbara. Även M3 fanns som cabriolet.
Hösten 1987 kompletterades serien med en fyrdörrars kombi – Touring på BMW-språk – och så var programmet komplett.
På bilden som är tagen i skiftet 1990-91 finns det således fem olika karosser att välja på, bak- eller fyrhjulsdrift, bensin- eller dieseldrift och en rad olika fyr- och sexcylindriga motorer.
Vilken skulle du ta?
E30 var tillräckligt speciell för att tilltala entusiasterna men programmet hade samtidigt en bredd som gjorde att det lockade köpare som inte var riktigt lika bilintresserade. Över 2,4 miljoner exemplar tillverkades.
När serien introducerades hösten 1982 var det dock endast med en karossvariant – tvådörrars sedan. Denna modell kallas idag i annonserna för coupé men det är egentligen felaktigt. I samma veva började karosstillverkaren Baur bygga en halvcabriolet på den urtsprungliga karossen.
Till 1984 kom 3-serien med fyra dörrar för första gången och i september 1985 presenterades BMW:s första egenbyggda cabriolet på 3-serien. Den började byggas i maj 1986 och blev en succé med nästan 100 000 sålda exemplar.
I september 1986 breddades programmet – bokstavligen – med M3. Trots att den baserades på tvådörrarsversionen av E30 kan den sägas ha en egen kaross eftersom det bara är ett fåtal paneler som är utbytbara. Även M3 fanns som cabriolet.
Hösten 1987 kompletterades serien med en fyrdörrars kombi – Touring på BMW-språk – och så var programmet komplett.
På bilden som är tagen i skiftet 1990-91 finns det således fem olika karosser att välja på, bak- eller fyrhjulsdrift, bensin- eller dieseldrift och en rad olika fyr- och sexcylindriga motorer.
Vilken skulle du ta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.