Henry Fords fabrik i Willow Run byggdes enkom för att sätta ihop B-24 Liberator bombplan åt Consolidated Aircraft Corperation. Kriget drabbade dock USA snabbare än väntat med angreppet på Pearl Harbour, och tillverkningen sattes igång i full skala redan innan fabriken ens var färdig. Byggnaden hade ritats av ingen mindre än Albert Kahn, industrialismens främsta arkitekt.
I Willow Run byggdes B-24:or som mest med en takt på ett färdigt plan i timmen, dessutom packades många delar ner för att monteras ihop på andra orter runtom i USA. Totalt byggdes denna typ i fem olika fabriker. I Juli 1945 var kriget i stort sett redan vunnet, en ny generations långdistansbombare hade kommit. B-29 kunde flyga längre, högre och snabbare och hade dessutom trycksatt kabin. Efter att hela 18482 stycken av dessa stora bombare byggts i flertalet varianter, pensionerades den och i juli 1945 byggdes den sista B-24M i Willow Run. För att hedra fabrikens grundare , döptes den till "The Henry Ford"
Så nu blev det tomt i Willow Run, en av världens största byggnader. Men nästa man att flytta in hette Henry J Kaiser, en entreprenör med bakgrund i fartygsbranchen. Som så många andra insåg han att efter kriget skulle behovet av nya personbilar vara skriande, och tillsammans med Joseph Frazer bildades Kaiser-Frazer Motors 1945. Nu blev Kaisers inhopp i bilindustrin inte särskilt bestående. Trots revolutionerande design och konstruktion kom man snart på efterkälken i kapplöpningen om framtiden, och tillverkningen lades ner under 1954. Men man hann även med att bygga några flygplan i Kaiser-Frazers regi. C-119 "Flying Boxcar" utvecklades och byggdes av Fairchild, men 1951 erhöll Kaiser licens att tillverka en serie av dessa Boxcars. Lokalerna var ju synnerligen lämpliga då de var ursprugligen byggda för just flygplanstillverkning, och låg i anslutning till Willow Run airport. 1952-53 bygde Kaiser 71 stycken C-119 flygplan.
1953 sålde Kaiser-Frazer Willow Run vidare till Fords konkurrent General Motors som främst använde den för att tillverka sin automatlåda Hydra-matic. 1956 började man bygga lastbilar här också, från 1960 byggdes den nya Chevrolet Corvair i lokalerna för att 1962 kompletteras med compact-bilen Chevy II och senare kom huvudmodellen att vara Chevrolet Caprice.
Under Vietnam-kriget var det från Willow Run de flesta M-16 gevären kom. Vid sidan av de bilar som byggdes kompletta så använde även Fischer, GM:s egna karosstillverkare samma lokaler för att göra karosser till många andra modeller. Från 2002 koncentrerades det återigen bara på växellådor och i december 2010 så stängdes Willow Run för gott.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.