Tidigt insåg man automobilens möjligheter för att synas som rullande reklam.
Här ett exempel från 1927 där en T-Ford för tjänstgöra som reklamkärra fär "Ediswan fullolite lamps" En intressant detalj med denna är navkapslarna som verkar vara statiska, bultade direkt spindeln/navet. Ett trick som senare kom att dyka upp i customkretsar på 50-talet.
Vad var då en Ediswan Fullolight? Joseph Swan i England hade nästan samtidigt som Thomas Edison i USA tagit patent på en glödlampa, Som hans företag Swan Electric light company tillverkade 1881.
Två år senare stämdes Swan av Edison men en rättegångsförlikning ledde till att de två bolagen slogs ihop till Edison & Swan United Electric Light. Ediswan blev varumärket. Man gjorde inte bara glödlampor utan senare även katodrör, radiorör och annat elektroniskt, Edisn & Swan gick upp i Siemensgruppen på 50-talet och bolaget fortsatte sin verksamhet i England fram till 1964.
Vad var då en Ediswan Fullolight? Joseph Swan i England hade nästan samtidigt som Thomas Edison i USA tagit patent på en glödlampa, Som hans företag Swan Electric light company tillverkade 1881.
Två år senare stämdes Swan av Edison men en rättegångsförlikning ledde till att de två bolagen slogs ihop till Edison & Swan United Electric Light. Ediswan blev varumärket. Man gjorde inte bara glödlampor utan senare även katodrör, radiorör och annat elektroniskt, Edisn & Swan gick upp i Siemensgruppen på 50-talet och bolaget fortsatte sin verksamhet i England fram till 1964.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.