English version here.
Det är en märklig syn framför mig. Inte bara för att Mini Moke är lite mer avskalad än vad en bil egentligen kan vara, det som är ännu mer slående är skicket på den här minimalistiska skapelsen. Kanske just för att den ser så lätt och tunn ut så kan jag föreställa mig en stor hand som varsamt lyft den ner från en lagerhylla där den stått i decennier, sämre än så är inte skicket. Dammlager kan visserligen mildra intrycket och lackeringen har helt klart blivit matt. Vid en närmare titt så syns lite ytrost på några få ställen, som på de oanvända nummerskyltshållarna.
På strålkastarna finns dekalerna som monterades på BMC-bilar levererade före högertrafikomläggningen. ”Får ej avlägsnas före den 3 september 1967”, står det på de högerasymmetriska strålkastarna. Ett datum som kom och gick för den här bilen utan att det fanns anledning att ta bort klistermärkena.
Dunlop-diagonalerna ser helt oanvända ut, underredet kan aldrig ha körts över den endaste vattenpöl. Det ensamma Smiths-instrumentets vägmätare står på 001260 med nollan halvt på väg över till en etta. Hur rör man vid den här bilen? Jag vill inte gnugga bort dammet med mina händer och än mindre vill jag öka på hur långt den gått.
I Sverige fanns aldrig Mini Moke på BMC:s modellprogram, men tre exemplar såldes nya här. Åtminstone en och kanske någon mer importerades men registrerades aldrig. Den här Moken lämnade fabriken den 27 september 1966 och var ämnad för den svenska marknaden. Det finns få faktauppgifter att luta sig mot om Mokens historik. Det man kan se med ögonen är att det här är en bil som aldrig varit i trafik och som istället blivit stående – förmodligen har den nästan alltid förvarats väl med tanke på skicket.
Våren 1967 pryds Teknikens Världs omslag av en Mini Moke med registreringsnumret E9999. Eftersom omslagsbilden inte följdes upp med någon artikel om Mini Moke i tidningen så slutar spåren där eftersom registreringsnumret var falskt, det tillhörde en Scania-lastbil. Kanske var det just den här Moken som fotograferades för omslaget?
Jonas som äger bilen idag har en del ledtrådar om bilens historia, men inte alla. Han fick köpa Minin efter en lång vänskap med en man som ägde den i flera decennier. Den tidigare ägaren var en konstnär som bodde i samma Stockholmsförort som Jonas.
– Där möttes vi, berättar Jonas. Han skulle gå hem till fots med en massa matkassar så jag skjutsade honom i min bil.
Jonas började hjälpa mannen med praktiska saker som denne inte hade fallenhet för, som att installera en tvättmaskin. Som konstnär hade han vissa framgångar, men han var också samlare som med åren fyllde flera byggnader med prylar. Konstnären hade ibland kontakt med personer som skulle få se Moken men en av få som verkligen fick se den i ladan i Byxelkrok på Öland var Jonas.
– Jag köpte den för 20 år sedan, berättar Jonas. Villkoret för köpet var dock att den fick stå kvar där den förvarades.
För tre år sedan dog den tidigare ägaren. Jonas ska nu sälja sin Moke på auktion för att få medel till ett husköp. Den 10 november 2022 avslutas nätauktionen hos Bilweb Auctions Här är en länk till auktionen. Det ska bli spännande att se vad näste ägare gör med den. Ställa tillbaka Moken i lagerhyllan eller varsamt väcka den till liv?
Mini Moke var tänkt som ett fordon för militärt bruk men den brittiska militären nobbade bilen efter att ha testat den. Kanske var projektet för långt gånget för det blev en civil version av bara farten. BMC startade tillverkningen 1964. Moke var extremt spartansk, endast en vindrutetorkare var standard, en andra extrautrustning. Passagerarstol och baksäte fanns också bland de få tillvalen. Mini Moke såldes både som Austin och Morris men båda versionerna tillverkades i Austinfabriken i Longbridge. Även i BMC:s sammansättningsfabrik i Sydafrika och dåvarande Rhodesia sattes Mini Moke samman.
Mellan 1964 och 1968 tillverkades bara 14 518 exemplar i England och 90 procent av dem gick på export. I Australien startade tillverkningen 1966 där Moke byggdes fram till 1981, då hade redan produktionen kommit i gång i Portugal där modellen tillverkades fram till 1993. Trots ett varmare mer passande klimat i de länderna så fortsatte försäljningen att vara blygsam. I Australien tillverkades 26 142 bilar och i Portugal 10 060 exemplar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.