Nästa artikel
En Mini Moke med tolv mil på mätaren!
Reportage

En Mini Moke med tolv mil på mätaren!

Publicerad 20 oktober 2022 (uppdaterad 31 oktober 2022)
Som uppackad ur en originalkartong som legat på hyllan i 56 år. Mätaren står på 126 kilometer! Nu ska den här svenska Mini Moken säljas på auktion.

English version here.

Det är en märklig syn framför mig. Inte bara för att Mini Moke är lite mer avskalad än vad en bil egentligen kan vara, det som är ännu mer slående är skicket på den här minimalistiska skapelsen. Kanske just för att den ser så lätt och tunn ut så kan jag föreställa mig en stor hand som varsamt lyft den ner från en lagerhylla där den stått i decennier, sämre än så är inte skicket. Dammlager kan visserligen mildra intrycket och lackeringen har helt klart blivit matt. Vid en närmare titt så syns lite ytrost på några få ställen, som på de oanvända nummerskyltshållarna.

Läs hela artikeln i Klassiker 9/2022!

✔ 12,5 mil sedan 1967 – unik Mini Moke på auktion ✔ Mercedes-Benz S-klass W116 – Klassikerguiden ✔ Audi Quattro – vilken körmaskin! ✔ Morris Minor Traveller – reseglädje! ✔ Chevrolet Corvette – Julle monstermekar ✔ Volvo 164 1969 – med hel soffa ✔ Peugeot 205 GTI – ny i Klassikerstallet



Ur innehållet: 


Ögonblicket Sista nya Bubblan
Nästan en halv miljon Volkswagen Typ 1 hade sålts nya i Sverige när det 1976 var dags för den sista leveransen.

Audi Quattro 1985 
En av 1980-talets mest omtalade modeller – redan i första kurvan är det lätt att förstå varför! 

Bilar och arkitektur i Bilbao
Norman Foster knöt ihop två stora ämnen på Guggenheim-museet: ”Motion. Autos, art, architecture”.

Automobilia Volvomani
Volvoprylar – vilket fantastiskt samlarområde! 

Läsarnas Klassiker Simca 1500
Bara timmar efter auktionsslut var Richard Walter på plats för att köra hem fyndet han ropat in osett.   

Aldrig inkörd Austin Mini Moke 1967
Nöjesbilen som aldrig fick ha roligt. Efter mer än 50 år i skuggorna kommer den nu fram. Mätarställning: 12,6 mil! 

Ford Mustang LX 1985 
Det sista ladudammet är utvädrat – nu är Klassikers projektbil på rull. Och har äntligen fått ett namn. 

Volvo 164 1969 
Det gick att beställa Volvos nya lyxbil med hel soffa fram istället för separata stolar men få kryssade i den rutan.

Broschyren Honda Accord
Omsorg om kunden på detaljnivå blev ett framgångsrecept – Hondas nya sportkupé sålde bra direkt från start.

Sverigeresan Traveller mot Värmland
Lite Bohuslän, lite Dalsland och lite Värmland i en av världens mest dekorativa stationsvagnar: Morris Minor Traveller. 

Frukostklubben 2022 
Rekordsäsong för morgontidiga träffar i Sverige – intresset för Frukostklubben bara fortsätter att öka!

Våra Klassiker
Carl slår till på en 205 GTI igen, Fredriks Volvo 360 får vara med på TV, Claes Twingo blir mosad och Gunilla säljer sin artonårsbil till en artonåring.

Hobbyn & jag Sam Glover
Efter lite omlokalisering av resurser har Sam nu en Tatra T87!

Fixa själv Chevrolet Corvette C5
En läckande vattenpump tvingar Julle till en mastodont­insats i verkstaden. Varning för starka bilder!

Guru Italiensk Bilteknik
Flygmaskiner och gamla bilar har mycket gemensamt menar Daniel Holm. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz W116
Det är svårt att tro att det har gått 50 år sedan den premiär­visades. Vågar du köpa en S-klass idag?

Mitt liv i bilar
Gör som Tobias Lindbäck – visa oss bilarna du har ägt!

På strålkastarna finns dekalerna som monterades på BMC-bilar levererade före högertrafikomläggningen. ”Får ej avlägsnas före den 3 september 1967”, står det på de högerasymmetriska strålkastarna. Ett datum som kom och gick för den här bilen utan att det fanns anledning att ta bort klistermärkena.

Dunlop-diagonalerna ser helt oanvända ut, underredet kan aldrig ha körts över den endaste vattenpöl. Det ensamma Smiths-instrumentets vägmätare står på 001260 med nollan halvt på väg över till en etta. Hur rör man vid den här bilen? Jag vill inte gnugga bort dammet med mina händer och än mindre vill jag öka på hur långt den gått.

I Sverige fanns aldrig Mini Moke på BMC:s modell­program, men tre exemplar såldes nya här. Åtminstone en och kanske någon mer importerades men registrerades aldrig. Den här Moken lämnade fabriken den 27 september 1966 och var ämnad för den svenska marknaden. Det finns få faktauppgifter att luta sig mot om Mokens historik. Det man kan se med ögonen är att det här är en bil som aldrig varit i trafik och som istället blivit stående – förmodligen har den nästan alltid förvarats väl med tanke på skicket.

Våren 1967 pryds Teknikens Världs omslag av en Mini Moke med registreringsnumret E9999. Eftersom omslagsbilden inte följdes upp med någon artikel om Mini Moke i tidningen så slutar spåren där eftersom registreringsnumret var falskt, det tillhörde en Scania-lastbil. Kanske var det just den här Moken som fotograferades för omslaget?

Jonas som äger bilen idag har en del ledtrådar om bilens historia, men inte alla. Han fick köpa Minin efter en lång vänskap med en man som ägde den i flera decennier. Den tidigare ägaren var en konstnär som bodde i samma Stockholmsförort som Jonas.
– Där möttes vi, berättar Jonas. Han skulle gå hem till fots med en massa matkassar så jag skjutsade honom i min bil.

Jonas började hjälpa mannen med praktiska saker som denne inte hade fallenhet för, som att installera en tvättmaskin. Som konstnär hade han vissa framgångar, men han var också samlare som med åren fyllde flera byggnader med prylar. Konstnären hade ibland kontakt med personer som skulle få se Moken men en av få som verkligen fick se den i ladan i Byxelkrok på Öland var Jonas.

– Jag köpte den för 20 år sedan, berättar Jonas. Villkoret för köpet var dock att den fick stå kvar där den förvarades.

För tre år sedan dog den tidigare ägaren. Jonas ska nu sälja sin Moke på auktion för att få medel till ett husköp. Den 10 november 2022 avslutas nätauktionen hos Bilweb Auctions Här är en länk till auktionen. Det ska bli spännande att se vad näste ägare gör med den. Ställa tillbaka Moken i lagerhyllan eller varsamt väcka den till liv?

Fakta om Mini Moke

Mini Moke var tänkt som ett fordon för militärt bruk men den brittiska militären nobbade bilen efter att ha testat den. Kanske var projektet för långt gånget för det blev en civil version av bara farten. BMC startade tillverkningen 1964. Moke var extremt spartansk, endast en vind­rutetorkare var standard, en andra extrautrustning. Passagerarstol och baksäte fanns också bland de få tillvalen. Mini Moke såldes både som Austin och Morris men båda versionerna tillverkades i Austinfabriken i Longbridge. Även i BMC:s sammansättningsfabrik i Sydafrika och dåvarande Rhodesia sattes Mini Moke samman.

Mellan 1964 och 1968 tillverkades bara 14 518 exemplar i England och 90 procent av dem gick på export. I Australien startade tillverkningen 1966 där Moke byggdes fram till 1981, då hade redan produktionen kommit i gång i Portugal där modellen tillverkades fram till 1993. Trots ett varmare mer passande klimat i de länderna så fortsatte försäljningen att vara blygsam. I Australien tillverkades 26 142 bilar och i Portugal 10 060 exemplar.

Hundkojan - Klassikers samlarserie #6

MINI HAPPY RETURNS!
Busbilen, arbetsfordonet, lyxåket, sportredskapet, ekonomitransporten, modelejonet – bilen som är allt för alla! Tänk att Hundkojan fyller 60 år! För att fira det har vi valt ut de bästa artiklarna ur Klassikers produktion om den klasslösa småbilen med det stora hjärtat. Hundra sidor Hundkoja i starkt begränsad upplaga.

 

Klassikerguiden Allt om Mini!
Bilen som är allt – för alla! Demokrati på hjul sedan starten 1959. Vi berättar historien.  (5/2005)

Austin Mini Moke 1964
Brittiska armén tackade nej till en framhjulsdriven terrängbil med tiotumshjul! BMC tillverkade den ändå, Hundkojan i stridsmundering. (5-6/2006)

Austin 850 Saloon 1964
Med försiktighet och lagom tempo har Rolf och Christina Ohlzon renoverat sin Hundkoja till ett prisvinnande skick. (Klassiker 2/2007)

Mini Cooper S Mk III 1970
Sista versionen av Cooper S tillverkades bara i ett år och såg ut som vilken annan koja som helst. Ulf Öhlin har en av mycket få. (Klassiker 9-10/2007)

Klassikerguiden Sista Minin
Den tillverkades ju ända till 2000 – här är guiden till de sista Hundkojorna. (Klassiker 6/2008)

Austin Mini Countryman
Panna räds inte att överlasta sin välrenoverade långkoja. (Klassiker 9/2008)

När Minin fyllde 50!
Äntligen får du veta varför Mini heter Hundkoja på svenska. Stor liten bil. (6/2009)

Renovering Mini Pickup
Robert mindes vaktis pickup från skolan – han skulle återställa den!  (Klassiker 5/2013)

Wolseley Hornet & Riley Elf
Framåtblickande småbilar med traditionella detaljer: Vem kom på att Kojan borde ha fenor? (7/2013)

Att skapa en prototyp
BMC Mini – urkojan! Det fi nns rallyreplikor, det finns Porschereplikor, det finns Ferrarireplikor – och nu äntligen en prototypreplik! (Klassiker 9/2013)

Morris Cooper S 1965
Stefan fick studentpresenten med stort S. Klart att han har sin salta Koja kvar! (Klassiker 3/2015)

Hundkojesamlare Emil
Med imponerande energi har Emil Larsson byggt upp en otrolig Minisamling. (Klassiker 6/2015)

Renovering Mini Marcos
Från tom plastkaross till fantastisk sportvagn på rekordtid! Emil Larsson återfödde en Marcos med Gotlandshistoria. (Klassiker 5/2016)

Renovering 850 Pickup
Stark övertygelse och stor noggrannhet krävs för att renovera utan att det syns. (Klassiker 9/2016)

Austin Cooper S mot Morris 850
Är förarerfarenhet eller bilen viktigast? Klassikers Gustaf Sjöholm tävlar på is mot rallyräven Hans-Åke Söderqvist. (Klassiker 4/2019)

Renovering Mini Countryman
Av drygt fem miljoner tillverkade hundkojor var bara knappt 400 000 herrgårdsvagnar. Per Liliegren har renoverat sin Austin Mini Countryman från 1966 till absolut toppskick! (Klassiker 6/2018)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.