Peter Monteverdi tog över sin fars verkstad i Binningen 1954 och utvecklade den till både bygga racerbilar och senare bli agentur för Ferrari, Bentley och Jensen. Åren 1955 till 1961 var han själv hängiven racerförare och även framgångsrik sådan. 1968 började han bygga bilar under eget namn. Monterverdis bilar lämnade dock inte fabriken i några större nummer. Små exklusiva serier - några så små att de bestod av ett enda exemplar.
Här står fyra av dessa närmast mytiskt sällsynta bilar på Geneves bilsalong 1973. Längst bort en gul/svart Berlinetta GT. Av denna modell gjordes blott tre stycken.
Den blåa bilen med fyra dörrar kallades High Speed 375/4 och hela 35 stycken av dessa tillverkades mellan 1971 och 1974.
High Speed 375L Fissore coupé får närmast sägas varit Monteverdis stapelvara - cirka 100 stycken byggda. Närmast den extrema Hai som var menad att konkurrera med superbilarna på den tiden. 4-5 stycken Hai gjordes, varav en sattes ihop av överblivna delar så sent som 1992. Borträknat Safari och Sahara som var ombyggda International Scout så gjordes minde än 200 klassiska Monteverdis åren 1968 till 1980.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.