Nästa artikel
En pigg åttioåring!
Grattis i efterskott

En pigg åttioåring!

Publicerad 18 maj 2014 (uppdaterad 20 november 2014)
Citroën Traction Avant fyller 80! Född 1934 – nedlagd först 23 år senare.
Den 18 april 1934 visade Citroën upp framtiden för pressen.  Tidningen L'auto beskrev den lyriskt som: "Så ny, så vågad så fylld av innovationer att den förtjänar epitet sensationell!” Citroënförsäljare hade dock fått tjuvkika under skynket ett par veckor innan. Med 7CV satsade man allt på ett kort, den gamla fabriken revs och en helt ny fyra gånger större byggnad uppfördes på mindre än ett år,  för storskalig produktion. Då var man ännu inte klar med bilen som skulle byggas där...

I en tid när nästan alla bilar byggdes på en ram, med en hög kaross placerad ovanpå och bakhjulsdrift, så tog Citroën steget att rationalisera bort, ja alltihop av föregående. Den nya bilen var framhjulsdriven och då behövdes ingen kardan och så behövde man ingen ram heller utan gjorde en stark självbärande kaross med generös kupé och dryga halvmetern lägre än de flesta bilar från tiden. 

På 1930-talet gick utvecklingen inom kaross och design rasande fort, denna period saknar motstycke i bilens historia, och få anande väl då att Citroëns nya 7CV, eller Traction Avant som den kom att kallas skulle leva vidare ända fram till 1957.  Även om tiden sprang ifrån formgivningen rätt fort, så dröjde det länge innan den hann ikapp tekniken under skalet. När den sista Traction Avanten rullade ut från Quai de Javel den 18:e juli 1957 hade man ju redan byggt sin andra tekniska milstolpe, DS, i två år parallellt med sin föregångare.

Den 18:e juli 1957 stannade räkneverket på 759 123 byggda Traction Avanter. De gjordes inte bara i Frankrike utan även i Belgien och i Slough, England. I Sverige var den en storsäljare under flera år.  1950 registrerades  3007 Citroëner i landet, vilket var en sjundeplats i statistiken. Än idag rullar relativt många B11/B15/Gangstercittror både i Sverige och i andra länder. Så grattis igen, 80 plus en månad och still going strong. 

Så här placerade sig den framåtblickande Citroën TA i den svenska försäljningsstatistiken i slutet av 1930-talet. (Sammanställt av Bo Legelius):
 

1937
Nr 1 Ford V8, 4 449 st
Nr 20 Citroën, 221 st

1938
Nr 1 Opel 4cyl, 5 191 st
Nr 15 Citroën, 504 st

1939
Nr 1 Opel 4 cyl, 4 906 st
Nr 10 Citroën, 975 st


 

Citroën var bland pionjärerna med att undersöka krocksäkerhet. Detta demonstrerades med att rulla bilen utför ett stup!

Från 1935 till 1938 fanns även en elegant coupé, men den blev ingen framgång, bara 160 stycken gjordes.

Och runt 1100 cabrioleter

1938 kom en Commerciale med lång hjulbas och lkastlucka bak.

Ändringarna var få under årens lopp. Maj 1946 fick huvsidorna gälar istället för luckor, 1952 flyttade vindrutetorkarna ner till rutans nederkant. PÅ bilden en B15 från 1951 med sexa.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.