Nästa artikel
En PV på Avenyn 1958
Göteborgskt

En PV på Avenyn 1958

Publicerad 2022-03-28 07:12
En ny vit PV544 känns nästan som en främmande fågel i sin egen hemstad - mitt på Avenyn i Göteborg.
Californiavit, med vita däcksidor och 'amerikabågar' står en ny Volvo PV544 mitt i hjärtat av Göteborg.
Och det är nog ingen slump att det står amerikanare parkerade framför och bakom. PV544:an i denna utstyrsel var en ogenerad flirt med USA-marknaden. Hemmavid såldes de oftast lite mer nedtonade - med svarta däck och dovare färger. 

Amerikanarna är en Ford Fairlane från 1957 och en Plymouth Belvedere från 1956. I bakgrunden skymtar ännu en 544 och en Citroën DS.

På Kungsportsavenyen 23 låg 1958 Göteborgs Bank, senare Götabanken. Där kunde man låna kapital för att sen gå in till Volvos filial bredvid och beställa sin nya PV.  Hade man pengar över efter det så kudne man köpa en ny TV på Telfa. 

När PV544 kom 1958 var det modesta förändringar gentemot föregångaren.  Budgeten var ganska knaper, man hade lagt allt krut på den nya Amazonen.
Men den fick en rad förbättringar. Större rutor fram och bak, bättre innerutrymmen och förbättrad styrning bland annat.
B16 motorn på 75 hästkrafter byttes ut till den nya B18 år 1961, PV544 klängde sig kvar i folkhemmet fram till oktober 1965.




Så här ser det ut på platsen idag - Kungsportsavenyen 23.

Volvo PV & Duett - Klassikers samlarserie #13

ÄLSKADE VOLVO PV OCH DUETT
Nu har vi samlat de bästa reportagen om en kanske Sveriges mest omtyckta bilar. Här kan du läsa om folkliga PV 444 och ­efterföljaren PV 544 samt slitvargen Duett inklusive alla chassiversioner. Följ utvecklingen från att PV 444 visades för första gången 1944 till att den sista Duetten lämnade fabriken 25 år senare. Ett måste för alla som äger eller någon gång ägt en!

 

INNEHÅLL:

Ögonblicket Volvo 444 lanseras
Vid premiären 1944 tecknades 2 300 kontrakt!

Annonsen Volvo förklarar läget
Två år efter premiären är ännu ingen bil levererad.

Första och sista – 444 vs 544
Under lång tid en framgångssymbol i Sverige – vi kör den första mot den sista!

Klassikerguiden Volvo PV & Duett
Hela serien. År för år, fel för fel.

Sverigeresan Bergslagen i Duett
Med en Duett som rymmer nästan ett helt folkhem gör vi designfynd. Gamla gruvor kan vara så mycket mer än nedlagda.

Renoveringen PV 544
Stefan satsade på ett tufft stuk!

Det finska spåret Wihuri Duett
En snitsig kombi var tanken. Lite tuffa fenor. Fram med popnitarna och plåten!

Klassikerguiden Volvo Duett
Maximal lastare och bussig kompis. Men köp inte en billig! Stor guide till slitvargen.

Volvo PV 544 Sport 1966
Vi tar en av de sista Sportarna på en välbehövlig sväng. Den har ju knappt körts!

PV 544 Artonårsbilen 1981
Det otroliga är inte magsfälgar och infällda dörrhandtag, det otroliga är att de sitter kvar!

P 210 Duett i SJ- och Arméuniform
Lars-Erik Olofsson myndighetsutövar i tjänstebilar från Armén och Statens Järnvägar.

Resan Med PV 544 Sport i USA
PV, Pennsylvania, Pittsburgh och givetvis Punxsutawney. Långresa i USA!

Ambulans med Gripkaross
En livräddare som räddats till livet. Flygplats­ambulansen bor nu i Holland.

Flakbil med Salakaross
Chassiversionen PV 445 fick fart på Sveriges karosseri­makare. Varför ska inte även en flakbil få en elegant kaross?

Klassikerguiden PV 444
Har fokus allt för länge varit på 544? Slå till på en 444 och få en klassiker som är mer ursprunglig och faktiskt mer prisvärd.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.