Nästa artikel
En Reliant är räddad!
Rädda mig!

En Reliant är räddad!

Publicerad 2024-08-07 14:30
Det är lätt hänt att ett projekt blir stående – men någonstans finns rätt entusiast som kan ta sig an bilen. Vi hjälper till och förmedlar kontakt!

På försommaren efterlyste vi någon som kunde tänka sig att rädda en svensksåld Reliant – något av en byggsats till en trehjulig bil, den är nämligen helt nedplockad. Trots det dröjde det inte länge innan någon räckte upp handen!
– Jag är egentligen Triumphmänniska, har två stycken och sålde nyligen min Stag men har alltid varit intresserad av de här bilarna, säger Göran Johansson i Munka-Ljungby. Och det är ju en van, det är ju fräckt!
Göran är inte rädd för att åka långt, ofta i sin TR 250 men nu blev det bruksbil med rejält släp istället för att hämta K-G Karlevalls Reliant som inte tog sig förbi projektstadiet.
 

Lastat och klart. Mycket glasfiber- och träjobb återstår.

– Det blev 113 mil tur och retur. Jag har gått igenom delarna nu och kollat vad som finns och inte finns. Ramen var blästrad och grundmålad men inte täckmålad så det var lite ytrost och när jag slipade så hittade jag några ställen som jag ska laga och förstärka, ramen är byggd i ganska tunn plåt.
Arbetet är alltså redan igång och en kombinerad slipmaskinen och dammsugare från Verktygsboden Klassiker kunde erbjuda till den som räddade bilen verkar komma väl till pass.
– Det är mycket glasfiber- och träarbete som behöver göras framöver. Tyvärr skakade en glasfiberdel som håller nummerplåten loss under resan hem och försvann så den får jag återskapa, säger Göran.

Det blev en lång resa för Göran Johansson men projektglädjen övervinner såna bagateller.

Förhoppningsvis får vi följa Görans arbete i Klassiker framöver. Vet du någon bil som behöver räddas? Tipsa oss gärna! Skicka ett mail till red@klassiker.nu och berätta mer, väldigt gärna med några bilder också.

Gillar du brittiskt? Här finns mer! Köp tidningen i vår webshop!

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.