På försommaren efterlyste vi någon som kunde tänka sig att rädda en svensksåld Reliant – något av en byggsats till en trehjulig bil, den är nämligen helt nedplockad. Trots det dröjde det inte länge innan någon räckte upp handen!
– Jag är egentligen Triumphmänniska, har två stycken och sålde nyligen min Stag men har alltid varit intresserad av de här bilarna, säger Göran Johansson i Munka-Ljungby. Och det är ju en van, det är ju fräckt!
Göran är inte rädd för att åka långt, ofta i sin TR 250 men nu blev det bruksbil med rejält släp istället för att hämta K-G Karlevalls Reliant som inte tog sig förbi projektstadiet.
– Det blev 113 mil tur och retur. Jag har gått igenom delarna nu och kollat vad som finns och inte finns. Ramen var blästrad och grundmålad men inte täckmålad så det var lite ytrost och när jag slipade så hittade jag några ställen som jag ska laga och förstärka, ramen är byggd i ganska tunn plåt.
Arbetet är alltså redan igång och en kombinerad slipmaskinen och dammsugare från Verktygsboden Klassiker kunde erbjuda till den som räddade bilen verkar komma väl till pass.
– Det är mycket glasfiber- och träarbete som behöver göras framöver. Tyvärr skakade en glasfiberdel som håller nummerplåten loss under resan hem och försvann så den får jag återskapa, säger Göran.
Förhoppningsvis får vi följa Görans arbete i Klassiker framöver. Vet du någon bil som behöver räddas? Tipsa oss gärna! Skicka ett mail till red@klassiker.nu och berätta mer, väldigt gärna med några bilder också.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.