Simca grundades 1934 som en fransk underdivision av Fiat. Man gjorde 500 Topolino under namnet Simca 5.
Efter kriget var det nya tider och en helt annan spelplan. Simcas italienske chef Henri Pigozzi visste att det gällde att hänga med. Snart skulle det inte duga med en förkrigsfiat i listan. Och han ville se en Simca med en egen identitet.
Med enkla medel fick man en Simca 5/Topolino att se modern ut. Med en ny bred grill påminde den mycket om nya Peugeot 203 som stod några montrar längre bort på Parissalongen 1947.
Under skalet var dock fortfarande en Fiat Topolino. En liten fyra på 570cc som man nu knuffat upp till 16 hästkrafter. Fyrväxlad låda och bakhjulsdrift.
Men som mycket annat i Frankrike gick det trögt de första åren efter kriget. Materialbrist och en politik som gick ut på att tvångsförstatliga allt som tänkas kunde gjorde att man hamnade på efterkälken.
Från premiären i oktober 1947 till årsskiftet lyckades man bara knåpa ihop elva bilar. Av 1948 års modell gjordes bara 191 stycken. Men sen lossnade det. 1949–50 gjordes över 16000 bilar!
Med detta som grund kunde man ta steget att fjärma sig ännu mer från moderbolaget Fiat. 1951 kunde man presentera den nya moderna Aronde som kom bli ryggraden hos Simca under många år framöver.
Simca 6 var en liten men viktig språngbräda dit.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.