Under 1970-talet gjordes en serie intressanta prototyper i Sovjet. Man ville visa att man kunde hänga med i moderna tider och vad som erbjöds från de ryska tillverkarna var allt annat än modernt.
Tre moderna alster kom fram från AZLK - Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola. Det betyder ungefär Leninkommunistiska ungdomsunionen, ett namn som knappast skulle fungera på en marknad utanför den skyddade verkstaden Sovjetunionen. Det gjorde det knappt hemmavid heller så produkterna från denna fabrik kallades rätt och slätt Moskvitch - Moskvas son.
C-1 skall ha gjorts 1974 och var en stilren minimalistisk design med moderna drag och detaljer. C-2 var med kompakt - inte helt olik Opels kommande Kadett serie D- Dessutom lär den haft mer aktivt säkerhetstänkande med deformationszoner och annat som annars hade låg prioritet på Sovjetbilar.
Så var kommer Simcan in i bilden? - jo 1307 blev ju vald till årets bil 1976 och detta var intressant för Sovjetiska staten.
Ett direktiv gick ut att nästa generations bilar från Moskvitch skulle vara snarlik denna. Man hade alltså inte helt fria händer - allt toppstyrdes och alla ändringar skulle godkännas av högre politisk ort. Dialogen gick fram och tillbaka genom den snåriga byråkratin som bestod av ett antal instanser och byråer som ofta inte kommunicerade med varann mer än nödvändigt.
En styck Simca förvärvades och analyserades och därefter byggde man prototypen C-3.
Man hade inte bara handlat in Simcan, ett par andra bilar fick följa med till andra sidan järnridån och AZLK:s utvecklingsavdelning. Bland annat en BMW 528 och man beslutade att chassi och drivlina skulle baseras på den. C-3 blev en fransk-tysk-rysk bastard.
Utvecklingsarbete trögt, och sen fattades det ständigt finansiering därav långa avbräck i arbetet. Istället fick ryska folket hålla tillgodo med de gamla modellerna länge än.
Först 1986 kom en bil som i princip var baserad på C-serien. Den hette 2141 var framhjulsdriven och hade en helt nyutvecklad motor . Helt utvecklad av AZKL var den dock inte. Det hade ju hänt en del grejer sedan Simca 1307 ansågs vara den bästa Europeiska bilen. 1983 gick ju titeln Årets bil till Audi 100 och då beslutades det att motor och drivlina skulle kopieras från den. Motortypen kallades UZAM-331.10 och var snarlik Audis fyra. Den fanns att få från 1,5 till 1,8 liter.
Ursprungligen skulle den nya fast nu rätt gamla serien bilar lanserats som Meridian - men 2141 kom på exportmarknaden att kallas Aleko. Ironiskt nog lanserades den gamla Simcakopian även i Frankrike.
År 2002 gick Moskvitch i putten och tillsammans med alla deras andra modeller var det slutet för den seglivade 2141 Aleko.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.