En solig dag i Eifelbergen i västra Tyskland, och här pågår febril aktivitet, vad som anläggs här är inget mindre än den legendariska Nürburgring, som stod färdig våren 1927.
Totalt var banan hela 28 kilometer lång och hade 187 kurvor och denna kortége torde nog vara de första bilar som körde runt "ringen" innan hela banan belades med asfalt. Bilen i täten ser ut att vara en Opel 4/14, som också kallades "Laubfroch" Lövgroda, av oklar anledning.
Arbetet påbörjades i september 1925, så hela projektet gick med rekordfart, banan har sedan dess byggts om och sektionerts vid flertalet tillfällen. Det första racet som kördes på nya Nurburgring var dock ett cykelmästerskap, den 19:e juni 1927.
Totalt var banan hela 28 kilometer lång och hade 187 kurvor och denna kortége torde nog vara de första bilar som körde runt "ringen" innan hela banan belades med asfalt. Bilen i täten ser ut att vara en Opel 4/14, som också kallades "Laubfroch" Lövgroda, av oklar anledning.
Arbetet påbörjades i september 1925, så hela projektet gick med rekordfart, banan har sedan dess byggts om och sektionerts vid flertalet tillfällen. Det första racet som kördes på nya Nurburgring var dock ett cykelmästerskap, den 19:e juni 1927.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.