I bakgrunden syns den sista Packardbilen som kom att sättas ihop i deras fabrik på East Grand Boulevard i Detroit och det är den 15:e September 1954. Nu var det snabba ryck för alldeles bakom denna bil börjar man bryta upp hela monteringslinan!
Tillverkningen flyttades från East Grand Boulevard till Conner avenue. Flera kilometer av löpande bandet fick följa med och fem veckor senare var man klar och igång i de nya lokalerna.
Under denna tid hade man också slagits samman med Studebaker till Studebaker-Packard corperation, i ett desperat drag att rädda bolaget.
Det gick inget vidare och fabriken på Conner avenue blev ett kort kapitel då 1957 års modeller blev inget annat än ombyggda Studebakers som kom att byggas i South Bend, Indiana. Där rullae den sista bilen med Packards namn av bandet i juli 1958.
Packards fabrik var enorm, 145000 kvadratmeter med stora öppna ytor stod färdig redan 1907. Då var det den mest moderna industribyggnad i världen och den första uppförd helt i armerad betong. Den ritades av ingen mindre än Albert_Kahn och den står faktiskt kvar än idag, på East Grand Boulevard i Detroit.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.